V Británii je distribuce tisku v regionálních monopolech

14. 11. 2002 11:11

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Podstatou distribuce britských novin jsou regionální monopoly. Tři z těchto firem ovládají až 80 procent distribuce, což vedlo k vyšetřování antimonopolním úřadem, jehož výrok se čeká před koncem roku.
Jednotlivé tiskové skupiny vybírají v soutěži své distributory, kterým udělují výhradní práva pro určitý region. Tito distributoři pak dodávají do obchodů, protože v Británii se noviny kupují hlavně v obchodech, a nikoli na předplatné.
Část nákladů na distribuci žádají pak tyto regionální monopoly od jednotlivých obchodů – od velkých řetězců, přes benzínové pumpy, po malé trafiky „na růžku“ – ve formě poplatků. Národní federace prodejců novin uvádí, že poplatky činí 28 liber týdně, tedy zhruba 1400 korun. Celostátně to je podle stejného zdroje kolem 31 miliónů liber, tedy přes 1,5 miliardy korun.
Platby v poslední době tak vzrostly, že se sdružení prodejců začalo bránit žalobami. Žádají, aby si dodavatele tiskovin mohli vybrat stejně svobodně, jako si mohou vybrat dodavatele mléka nebo pečiva. Podle jejich slov jsou poplatky za doručení novin tak vysoké, že jim hrozí likvidace.
V Británii vychází kolem 1300 regionálních novin, z nichž je asi stovka deníků či večerníků a zbytek týdeníky. Dalších deset novin jsou celostátní deníky, dalších sedm celostátní nedělníky. Celkem uvádějí statistiky na 9000 komerčních periodických publikací.

-čtk-

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.