Soutěží přes mobilní telefony přibývá
Hospodářské noviny 20.11.2002, autor: Kateřina Hovorková
První týden v prosinci budou ve Státní opeře vyhlášeny výsledky ankety Zlatý slavík. Hlasování skončilo včera o půlnoci a letos poprvé probíhalo pouze formou zasílání SMS zpráv. Oblíbenost hlasování přes mobilní telefony v česku z mnoha důvodů roste.
Příčinou, proč nejpopulárnější hudebníky letos volili lidé prostřednictvím krátkých textových zpráv, byly loňské spekulace, že někteří hudební manažeři nebo fanoušci skupovali časopisy s hlasovacími lístky a ve velkém zasílali hlasy do ankety. “Systém byl letos upraven tak, že z každého mobilního telefonu bylo možné hlasovat pouze jednou do každé kategorie, abychom předešli podobným řečem. Pokud se někdo pokusil poslat hlas ještě jednou, přišla mu zpráva, že překročil limit pro hlasování,” uvedl Roman Jansta za organizátory soutěže Musica Bohemica, podle něhož má hlasování přes SMS zprávy navíc výhodu v tom, že je rychlejší, pohodlnější a i levnější. Cena SMS odeslané do této ankety totiž nebyla navýšená a odpovídala tarifům jednotlivých mobilních operátorů.
“Statistiky jasně ukazují, že i v minulých letech hlasují nejvíce do ankety o Českého slavíka lidé ve věku 13 až 30 let. Ti zabírají 40 procent z celkového počtu hlasujících. Lidé důchodového věku jsou zastoupeni jen asi 7 až 8 procenty,” dodal Jansta.
Soutěží a anket, při kterých se hlasuje právě prostřednictvím SMS zpráv, přitom geometrickou řadou v České republice přibývá. Využívají je televize i marketingová oddělení firem.
“Je to jeden z marketingových nástrojů. Například v lednu letošního roku bylo přes nás na tzv. spotřebitelské akce, což je právě například hlasování o Českého slavíka a mnoho dalších soutěží, odesláno 2,2 miliónu SMS. V červenci to bylo už 3,3 miliónu SMS a teď v říjnu 2,9 miliónu SMS,” uvedl mluvčí Eurotelu Jan Kučmáš, podle něhož jsou ceny za takové hlasování rozdílné. “Výnosy z poslaných SMS na takové soutěže se dělí mezi nás a pořadatele, popřípadě ještě mezi firmy, které pořadatelům celou akci zajišťují. My si většinou garantujeme dvě koruny z jedné SMS na pokrytí nákladů,” řekl Kučmáš.
Také podle mluvčího T-Mobile Jiřího Hájka se teď s anketami a soutěžemi, při kterých se zasílají SMS zprávy, doslova roztrhl pytel. “Vidíme v tom velkou budoucnost. Pro účastníky soutěže je to ideální v tom, že mohou hlasovat v pohodlí domova. A pro pořadatele to má velké plus v tom, že získají okamžitě výsledky,” řekl Hájek. Jeho slova potvrzuje mluvčí televize Nova Martin Chalupský. “Je to pro nás dokonalá a rychlá zpětná reakce. Nepoužíváme takové hlasování sice systematicky, ale v některých pořadech je to ideální, například v hlasování o písničku do pořadu Eso,” dodal Chalupský. U televizních soutěží je přitom počet odeslaných SMS značně rozdílný. Záleží na atraktivitě soutěže. Někdy je to 50 tisíc SMS zpráv za měsíc, někdy i půl miliónu.