Ruská Stoličnaja je znovu „státní“ vodkou

28. 11. 2002 08:11

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Staronovou populární domácí značkou vodky se má stát v Rusku opět slavná Stoličnaja. Koncem minulého týdne ji začal vyrábět lihovar Ost-Alko v Černogolovce poblíž Moskvy a podle vicepremiéra a ministra zemědělství Alexeje Gordějeva je to „významná ekonomická a politická událost“.
Na základě dohody se státním podnikem FKP Sojuzplodimport bude vyrábět nápoj určený především pro domácí trh. Prozatím počítá s produkcí jednoho miliónu hektolitrů ročně. Podobně jako za sovětských časů, v době vlády někdejšího šéfa KGB Jurije Andropova, se tak Rusové mohou opět těšit z levné státní vodky.
Podle vedení podniku Ost-Alko bude výrobní cena jedné půllitrové láhve stoličné 37 až 40 rublů (přibližně stejně v korunách). V maloobchodním prodeji se bude pohybovat kolem 57 až 59 rublů. Ještě levnější budou prý další známé sovětské značky jako Moskovskaja, Pšeničnaja, Starka, Kubanskaja, Percovka, Russkaja či Limonnaja. Jde o značky, které v minulosti byly známými domácími i exportními artikly, avšak po rozpadu SSSR byly prodány různým lihovarům a ztratily postupně na významu i kvalitě.
Po vleklých soudních sporech stát letos opět získal sedmnáct značek a nyní si začíná vybírat nové potenciální výrobce. Podle Gordějeva jsou tyto značky „všelidovým vlastnictvím“. Vicepremiér tvrdí, že pod kontrolou státu se vnitřní trh vodky bude rozvíjet a spotřebitel si bude jist její kvalitou. Mimo Ost-Alka bylo prý vytipováno deset dalších lihovarů v různých regionech, k nimž má stát důvěru.
Majitel lihovaru Ost-Alko, poslanec Vladimir Pekarev, který věnoval „státnímu nápoji“ část kapacity svého podniku, se netají tím, že „lidová“ stoličná mu velké zisky nepřinese. Její produkce bude tvořit pouze deset procent z celkové výroby. Spíše než finanční výhody jej prý přitahuje „politický prospěch“. „Jsme carovi lidé,“ říká. Dodává, že má zájem na tom, aby se ruský státní rozpočet co nejvíce naplňoval.
Prezident Vladimir Putin byl svého času šéfem stejného úřadu jako Andropov, tedy KGB. Ruský tisk proto spekuluje, že ministr zemědělství se tak chtěl „zavděčit petrohradským čekistům“, bývalým spolupracovníkům ruského prezidenta.
Lihovar Ost-Alko přiznává, že nová Stoličnaja ztratí na kvalitě a nebude již patřit k elitní kategorii „premium“. Vyrábět se totiž bude z méně kvalitního lihu typu „extra“. Pro většinu konzumentů však prý bude přijatelná zejména její cena. V současné době přijde kvalitní Stoličnaja, vyrobená z lihu typu „luxus“, zhruba na 85 rublů.
Zároveň se tento druh vodky alespoň prozatím nebude vyvážet do zahraničí. Veškerá exportní práva totiž vlastnil mezinárodní koncern S.P.I., který byl z nového projektu vyřazen. Právo na obchodní značku Stoličnaja a další známé druhy vodky má nyní jen státní podnik FKP Sojuzplodimport, který se chystá na soudní spory, při nichž chce vybojovat nové pozice slavných ruských značek v zahraničí.

-čtk-

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.