Provozovatelé mobilních telefonů v USA jsou obětí svého úspěchu
Provozovatelé sítí mobilních telefonů ve Spojených státech se stali obětí vlastního úspěchu. Zájem o mobilní komunikaci byl za posledních sedm let tak velký, že předběhl technické kapacity všech operátorů. Proto se dnes vrší stížnosti na špatnou slyšitelnost, náhlé výpadky a zahlcení mobilních telefonních sítí.
Zdá se však, že bude ještě hůře, protože američtí operátoři lákají další a další zákazníky na snižování cen, ale také na módní výstřelky, jakým je například posílání obrázků po telefonních displejích. Zásadní investice do základního servisu – tedy normálních hovorů – se přitom odkládají na neurčito.
Dnes má mobilní telefon už 56 procent amerických domácností, tedy dvakrát více než v roce 1995, kdy zájem o komunikaci nesvázanou s jedním pevným místem explodoval. Ceny ale naopak od té doby klesaly, a to z původních 46 centů za minutu na dnešních jedenáct centů (3,30 Kč). Výtěžnost z jednoho klienta se sice úměrně tomu nesnížila, protože lidé hovoří více, ale přesto klesla z někdejších průměrných 74 dolarů měsíčně na dnešních 61 dolarů (1830 Kč).
“Je to situace, kdy se bezdrátové telefonování stalo obětí vlastního úspěchu,” uvedl James Schlichting, pracovník americké Federálního komise pro komunikace (FCC).
Zatímco zájem veřejnosti rostl, pokulhávala technická stránka věci. Především je stále málo lokálních transmisních věží, které jsou navíc terčem nevraživosti místních samospráv. Nedostatkové jsou také vlnové délky, a na těch, na kterých se vysílá, jsou beznadějně přeplněny.
V dobách zvýšeného provozu se některé sítě, byť na chvíli, hroutí. Slabost systému se ukázala jasně po teroristických útocích, když pod náporem volajících prostě spadly. Za normálních okolností si lidé stěžují, že musejí čísla vytočit několikrát, aby se dovolali, a pak se cítí nepohodlně v obavě z náhlého přerušení hovoru.
Všeobecně se očekává, že náprava přijde až po fúzi do tří velkých společností z dnešních asi šesti velkých mobilních operátorů. Fúze jsou však zatím nepravděpodobné, a to dokonce ani pod tlakem faktu, že kvůli horším ekonomickým výsledkům se ceny akcií dvou největších operátorů, AT&T Wireless Service a Sprint PCS, propadly o 45 procent.
Podle odborníků společnosti ještě nevyčerpaly všechny možnosti expanze a nyní například čekají, zda a za jakých okolností se uvolní vlnová délka po zkrachovalé NextWave Communictions.
Fúzi brání i technická neslučitelnost jednotlivých operátorů, takže pohlcení či fúze by podle odborníků vlastně nepřinesly žádný synergický efekt. Verizon a Sprint například používají americký standard CDMA, zatímco AT&T Wireless, Cingular Wireless a T-Mobile (někdejší Voicestream) používají standard GSM, známý v Evropě a Asii. A další velký americký operátor Nextel pracuje se standardem Iden.
Zákazníci si sice stěžují, ale na druhé straně uznávají, že nové technologie bezdrátového přenosu mají své mouchy. “Mladší lidé to přijímají, a volí i tak bezdrátový přenos před pevnou linkou. Prostě oželí nějaké vady výměnou za volnost pohybu,” uvedl bývalý prezident FCC Reed Hundt.
Podle údajů britské výzkumné společnosti Baskerville je ve Spojených státech 145 miliónů uživatelů mobilních telefonů.
-čtk-