Obvinění z monopolu se nevyhnuli ani distributoři tisku v Evropě (souhrnná zpráva)

14. 11. 2002 11:11

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Dominantní postavení jednoho distributora tisku není v evropských zemích nic neobvyklého. Podle zjištění ČTK si například více než 90procentní podíl na trhu drží firmy dodávající tisk na Slovensku a v Belgii. Některé distribuční firmy v zahraničí se však již staly předmětem šetření antimonopolních úřadů.
Například v Británii se ještě před koncem letošního roku čeká výrok antimonopolního úřadu, který šetří regionální monopoly. Tři z těchto firem ovládají až 80 procent distribuce. Jednotlivé tiskové skupiny vybírají v soutěži své distributory, kterým udělují výhradní práva pro určitý region. Část nákladů na distribuci žádají pak tyto regionální monopoly od jednotlivých obchodů – od velkých řetězců přes benzínové pumpy až po malé trafiky „na růžku“ – ve formě poplatků. Platby v poslední době však tak vzrostly, že se sdružení prodejců začalo bránit žalobami. Žádají, aby si dodavatele tiskovin mohli vybrat stejně svobodně, jako si mohou vybrat dodavatele mléka nebo pečiva.
V Belgii ovládá distribuci tisku z 95 procent firma AMP se sídlem v Bruselu. Má smlouvy prakticky se všemi domácími listy i časopisy a takřka monopol na distribuci dováženého tisku. Podle Jeana-Clauda Gillemeaua odpovědného za styk s veřejností neměla AMP nikdy problémy kvůli dominantnímu postavení na trhu. V 80. letech si na ni ovšem posvítila Evropská komise kvůli podezření, že reguluje šíření tisku podle libosti. Od té doby má povinnost dodávat tisk všem, kdo o to požádají.
Na Slovensku má dominantní postavení Madiaprint-Kapa s odhadovaným tržním podílem 98 procent. Zbytek připadá na konkurenční PONS. Postavení společnosti Mediaprint loni zkoumal slovenský antimonopolní úřad, když společnost převzala síť distributora Prvá novinová spoločnosť (PNS). Proti sloučení, které distributorovi přineslo dominantní postavení, neměl námitky a koncentraci schválili i vydavatelé tisku.
Ve Francii dominuje již více než půl století společnost NMPP (Nouvelles messageries de la presse parisienne). Vedle ní působí na trhu ještě další tři firmy.
Zcela jiná situace je v Rakousku, kde si většina majitelů rakouských novin a časopisů zajišťuje distribuci ve vlastní režii. I v případech, kdy určitý titul distribuuje jiná společnost, jde většinou o majetkově propojenou firmu.
V České republice se situace s distribucí tisku vyhrotila poté, co Mediaprint&Kapa v krátké době obdržela výpovědi od velkých vydavatelů deníků, kteří jsou současně vlastníky konkurenční PNS. Mediaprint obvinil vlastníky PNS, firmy Vltava- Labe-Press, Ringier a Mafra, že chtějí do konce roku Mediaprint zlikvidovat a ovládnout tak celý domácí trh distribuce tisku.

-čtk-

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.