Na trhu fotografujících mobilů mají převahu asijští výrobci
Rychle rostoucímu trhu mobilních telefonů se zabudovaným fotoaparátem vévodí asijští výrobci v čele s japonskou firmou Sharp, zatímco finská Nokia za nimi zaostává. Za prvních devět měsíců roku se na světě prodalo 9,5 miliónu těchto mobilů, z nichž 7,9 miliónu našlo majitele v samotném Japonsku. Uvedla to americká výzkumná agentura Strategy Analytics.
Na region Asie a Tichomoří připadá celkem 97 procent prodaných mobilních telefonů se zabudovanou optikou. Největším dodavatelem mobilů s fotoaparátem na trh je Sharp, přestože na trhu běžných aparátů není ani v první desítce.
U dosavadních mobilních přístrojů, které nabízejí pouze hlasové a textové služby, je na trhu lídrem Nokia s podílem 37 procent. Její asijští rivalové již ale prodali milióny telefonů s fotoaparátem uvnitř, než se Nokii podařilo svůj první takový přístroj uvést letos v létě na trh.
Trh fotografujících telefonů se rychle rozrůstá. Zatímco ve druhém čtvrtletí se jich ve světě prodalo 3,2 miliónu, ve třetím čtvrtletí to již bylo 4,6 miliónu přístrojů. Jde však stále o malý podíl celkového trhu mobilních telefonů, jichž se má letos ve světě podle odhadů prodat na 400 miliónů.
Podle Strategy Analytics má Sharp na novém segmentu trhu výrazné konkurenty. Jsou jimi japonské značky Panasonic, Toshiba a Casio a jihokorejský Samsung Electronics. Každá z těchto firem prodala mobilů se zabudovaným fotoaparátem více než Nokia.
V západní Evropě je nyní jejich prodej zhruba stejný jako v Japonsku před dvěma roky, kdy se rozesílání obrázků v ostrovní zemi začalo šířit. Prodej fotografujících aparátů Nokia konečným uživatelům ve světě se za třetí čtvrtletí odhaduje na 220 tisíc, celkový prodej těchto přístrojů v západní Evropě přitom činil jen 200 tisíc kusů.
-čtk-