Finský majitel vydavatelství Mona ve třetím čtvrtletí ve ztrátě
Největší mediální skupina ve Skandinávii SanomaWSOY, která vlastní také české vydavatelství Mona, od poloviny letošního roku přejmenované na Sanoma Magazines Praha, skončila ve třetím čtvrtletí letošního roku kvůli slabému výkonu trhu s reklamou a finančním nákladům v červených číslech. Ztráta bez zahrnutí mimořádných položek se zvýšila na 5,1 miliónu eur z 800.000 eur ve třetím čtvrtletí 2001, vyplývá z prohlášení firmy.
Výsledky také negativně ovlivnily finanční výdaje 24,2 miliónu eur spojené s akvizicí divize časopisů nizozemské VNU, kterou získala SanomaWSOY i českou Monu. Provozní zisk se však zvýšil o 24 procent na 19,1 miliónu eur. Tržby díky koupi nizozemské společnosti vzrostly meziročně o 55 procent na 550 miliónů eur. Ve srovnání s předchozím čtvrtletím jsou však nižší o pět procent.
Protože k oživení trhu s reklamou již pravděpodobně do konce letošního roku nedojde, snížila firma předpověď výše zisku i tržeb pro celý letošní rok. Tržby mají letos činit 2,3 miliardy eur, když původní prognóza počítala s tržbami 2,4 miliardy eur. V roce 2001 obrat vydavatele největších finských novin Helsingin Sanomat činil 1,7 miliardy eur. U provozního zisku firma očekává zvýšení pouze o 20 procent proti původnímu odhadu růstu o třetinu.
V České republice získala finská skupina akvizicí nizozemské VNU stoprocentní podíl ve vydavatelství Mona Praha, kterou přejmenovala na Sanoma Magazines Praha. Ta se specializuje na společenské časopisy a vydává například Květy, Vlastu, Story, Praktickou ženu, Překvapení, Ring, Puls a Beau Monde. Vydává také publikace zaměřené na odborné a podnikatelské informace a časopisy o bydlení. Od září vydává také českou verzi měsíčníku National Geographic.
-čtk-