Švédští režiséři v čele s Bergmanem kritizují způsoby TV reklam

21. 10. 2002 11:10

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Skupina 26 úspěšných švédských filmových režisérů se postavila proti způsobu, jakým soukromá švédská televizní stanice TV 4 vysílá své reklamy. Režiséři podepsali protest proti tomu, že celovečerní filmy, dokumentární pořady i krátké filmy jsou kvůli vysílání často přerušovány, což podle nich způsobuje „ponižování a zesměšňování práce filmových tvůrců i znevažování diváků“.
Spory mezi TV 4 a filmovými režiséry začaly již před několika měsíci, když obdoba české Rady pro rozhlasové a televizní vysílání zamítla protest proti přerušování filmů kvůli reklamě. Podle rady se stanice neproviňuje proti platným pravidlům.
Dvojice autorů protestu, nyní s podporou dalších více než dvou desítek kolegů včetně slavného Ingmara Bergmana, připravuje proti TV 4 soudní proces. Chtějí, aby o tom, zda přerušování reklamami porušuje autorská práva tvůrců či nikoli, rozhodl soud.
Režiséři přitom právo televize na vysílání reklam nezpochybňují. Podle nich dokonce existují pořady, které v kombinaci s reklamami „fungují dobře“. Chybou ovšem je, když televize nakládá s uměleckými díly, jako například celovečerními filmy, pokud jde o vysílání reklam uprostřed děje úplně stejně jako při vysílání zábavných show nebo sportovních přenosů.
Generální ředitel TV 4 Jan Scherman v odpovědi na hromadný protest režisérů uvedl, že respektuje jejich názor a stojí o vzájemný dialog. „Člověk však nesmí zapomenout, že jde o dobrovolný proces. K tomu, aby své filmy na TV 4 ukazoval, nikoho nenutíme,“ podotkl Scherman.
Podle průzkumu veřejného mínění pořízeného v srpnu letošního roku bylo osm z deseti švédských diváků proti přerušování televizních pořadů kvůli vysílání reklam.

-čtk-

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.