Českou republiku teprve čeká boom distribuce kupónů na slevy různého zboží. Zájem výrobců o kupóny na slevy se však za poslední tři roky výrazně zvýšil. Podle firmy Sogec, která kupóny distribuuje, v ČR výrobci nabízeli za poslední tři roky více než 30 milionů kupónů. Například v Polsku to však bylo 150 miliónů kupónů a ve Francii dokonce 17 miliard.
Způsobů, jak nabídnout zákazníkům slevu pomocí kupónu na vybraný výrobek, je řada, sdělila Lenka Šubrtová z agentury MPR marketing. Kupóny mohou například uvést nový produkt na trh, motivovat k prvnímu nákupu, budovat vztahy se zákazníky či vytvářet databáze pro další marketingové akce.
Nejvíce využívané jsou takzvané direct mailové poukázky na slevu, tedy dopisy či letáky, které spotřebitelé najdou přímo ve svých poštovních schránkách. Výrobci také často distribuují kupóny na slevu u vchodů do obchodních center. Další z možností použití kupónů na slevu je inzerce v tisku a kupóny umístěné na regálech u prodávaného zboží. Novinkou v této oblasti jsou kupóny na slevu umístěné přímo na pokladní účtence.
Jedním z prvních kupónů na slevu v ČR byla ochutnávka spojená s kupónem distribuovaným hosteskami. Šlo o mléčný nápoj Candy up a sýr Bresse Bleu v květnu 1999. Nabídka tehdy probíhala pouze v jednom obchodním řetězci. Již o měsíc později však nabídlo zákazníkům slevy celkem sedm značek, a to ve čtyřech prodejních řetězcích. V současné době mohou zákazníci využívat kupóny na slevu ve více než 2000 prodejnách a jejich počet neustale roste.
Sogec patří k francouzské síti Sogec International, která působí po celé Evropě. V roce 1996 byla založena pobočka v ČR. Firma zaměstnává 35 lidí. Mezi klienty je například Coca Cola, Unilever, Opavia, Danone, Procter&Gamble či Loreal.
-čtk-