Povodně nesníží výdaje inzerentů do médií
Povodně zřejmě neohrozí výši investic inzerentů do médií. Proti omezeným výdajům některých sektorů postižených záplavami bude totiž podle Štěpána Woldeho z firmy ArboMedia působit zvýšený inzertní výkon rostoucích odvětví, jako je stavebnictví, domácí spotřebiče nebo čistící prostředky. ArboMedia tak letos čeká reklamní výdaje do médií na úrovni 15,85 miliardy korun, což by znamenalo meziroční růst o 6,8 procenta.
Situaci na mediálním trhu letos na rozdíl od západní Evropy ovlivňoval pozitivně relativně stabilnější vývoj české ekonomiky. Výdaje za reklamní prostor a čas podpořily nové investice. Naopak na rozpočty inzerentů ze zahraničí působila negativně silná měna.
Na televizním trhu má i letos dominantní pozici televize Nova, která však od začátku měření sledovanosti v roce 1997 ztratila osm procent. Česká televize, tedy ČT1 a ČT2, si udržela celkový podíl kolem 30 procent. Prima roste a získává diváky televize Nova. Za poslední rok se její podíl zvýšil o procentní bod a blíží se pozici ČT1. Prima však měla výrazně menší zásah, tedy počet denně oslovených diváků, než první program České televize. Ten totiž oslovil 67 procent lidí, zatímco Prima jen 58 procent. Je to dáno tím, že podíl Primy na celkové sledovanosti budují věrní diváci, kterých je však nižší počet, než diváků ČT1.
Prima také není natolik ovlivněna velkými sportovními přenosy, které ubírají Nově a ČT1 diváky a přivádějí je k ČT2. Prima je totiž zaměřena na konzervativnější obecenstvo a velký podíl z něj tvoří starší ženy.
Problematická situace v letošním roce byla v otázce financování nákupu programů především drahých sportovních přenosů. Aby na ně televize ušetřily, hledají zdroje úspor, což se odrazilo v programové struktuře. Za celý rok se tedy neobjevil žádný výrazný nový formát. Televizní soutěže ztrácely na atraktivitě, v zábavných pořadech se neobjevily nové tváře, rostl podíl evropské, především německé filmové a seriálové produkce a repríz archívních českých děl.
Z deníků rostl výrazně náklad Blesku, a to už před tím, než z trhu zmizel jeho konkurent Super. Klesl prodej Práva a Deníků Moravia. Ve společenských titulech pokračoval klesající trend. Prodej neovlivňovala ani tak věrnost zákazníků jednomu časopisu, jako spíš jeho aktuální reklamní kampaň, tvář na obálce či vložený dárek.
V letošním roce vzniklo asi 20 tiskových titulů, mezi nimi Instinkt, dalších 17, například deník Super, však zaniklo. Rozšiřuje se nabídka odborných titulů, tiskovin distribuovaných zdarma a klientských časopisů. Na straně vydavatelství pokračuje koncentrace.
Letos se stabilizovala denní poslechovost rádií, která tak poslouchá asi šest miliónů lidí. Narostl podíl celoplošných stanic. Ty se stále častěji zaměřují na českou hudbu.
Nové velké internetové servery letos vznikaly jen v minimálním množství. Současní provozovatelé serverů se začali zaměřovat na kvalitu obsahu a služby. Z reklamních formátů stále převažuje tzv. banner (74 procent). Začátkem roku provozovatelé serverů hledali zdroje v zajištění obchodu se reklamou vlastními silami. Později se však opět začali vracet k zastupitelstvím. Rostl počet inzerentů, kteří stále převažují z telekomunikací, financí a automobilového průmyslu. Velký růst však zaznamenal sektor rychloobrátkového zboží.
-čtk-
Podobné zprávy
