Díky zahraničním reklamám, hraným filmům a televizní produkci natáčené v České republice „přiteče“ do země více než 200 miliónů dolarů ročně, tedy asi šest miliard korun. Podle zahraničních producentů však existují i levnější alternativy práce jejich štábů ve střední a východní Evropě.
Nespokojeně se po nich poohlížejí poté, co rada pražského magistrátu v červenci schválila podmínky natáčení a na pětinásobek zvýšila poplatek za využití pražské památkové rezervace.
„V jednu chvíli jsme uvažovali o tom, že odejdeme. U Rudolfina jsme platili 150.000 korun za den – nyní je to půl miliónu,“ řekli na tiskové konferenci Asociace producentů v audiovizi zástupci americké produkce, kteří v Praze natáčejí film Klub neobyčejných gentlemanů se Seanem Connerym. Uspokojili se až tím, že v nejbližší době by se měla situace zlepšit.
„Připravuje se revokace těchto pravidel a o tom, že jsou poplatky vysoké, se diskutuje,“ řekl náměstek primátora Otto Kechner. Rozhodovat by se mělo snad do konce října.
Česku roste konkurence v Kanadě, Rumunsku, Estonsku či v Maďarsku. „Natáčí se tam levněji, i když kvalita odvedené práce není taková jako u nás,“ uvedl místopředseda asociace Filip Sirový. Jeho slova potvrdila Pavla Burgetová ze společnosti Stillking Films.
Upozornila i na problémy, které zahraničním filmovým štábům v ČR přinesly povodně – zničily stavby v Karlíně, zatopily libeňské studio a natáčení muselo být na 14 dní přerušeno. „V době povodní Praha na tři týdny úplně usnula a v této branži nás vrátila o deset let zpět,“ uvedl Sirový, který ve zdražení lokací rovněž vidí hrozbu pro filmový průmysl.
Tomáš Krejčí, generální ředitel společnosti Prague Studios, která konkuruje Barrandovu, sází na vysokou kvalitu filmařského řemesla v Česku. Na setkání v rámci karlovarského festivalu zdůraznil, že zahraniční štáby přijíždějí za kvalitou. „Česká kinematografie má tradici a ti, kteří v zakázkách pracují, představují špičku ve filmařské profesi a převyšují naše konkurenty,“ řekl. Přijíždějí i producenti z Německa a Francie, aby tu natáčeli jako v 70. a 80. letech.
„Mohou jít samozřejmě dál na východ, do Rumunska, Bulharska, na Ukrajinu a dalších bývalých republik někdejšího Sovětského svazu. Cena pracovní síly tam může být levnější, nicméně čeští filmaři zajišťují tradici a kvalitu,“ dodal Krejčí.
-čtk-