Prodej českého tisku v zahraničních letoviscích poroste

3. 7. 2002 16:07

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Prodej českého tisku v zahraničních letoviscích se v letní sezóně zvyšuje a další mírný nárůst lze čekat i letos. Loni se v letní sezóně v zahraničí prodalo 92 tisíc kusů českých novin, zatímco o rok dříve to bylo 73.920. Podle Petra Cuce ze společnosti CZ Press, která vyváží české deníky do ciziny, totiž roste počet Čechů, kteří cestují do zahraničí. Také silný kurs koruny, který turistům v cizině deníky zlevňuje, má dopad na zájem o český tisk v letoviscích.
CZ Press vyváží deníky do Chorvatska, Itálie a Řecka. Vloni CZ Press vyvážel v době letních dovolených do zahraničí MF Dnes, Blesk, Lidové noviny, Hospodářské noviny a slovenský deník Sme. Letos k nim přibyl také týdeník Týden. Jednotlivá vydavatelství často spolupracují při prodeji tisku v zahraničí také s cestovními kancelářemi.
V Chorvatsku stojí letos všechny deníky sedm chorvatských kun, asi 28,40 koruny. V Itálii a Řecku pak za české deníky lidé zaplatí 1,30 eura, tedy asi 38,10 koruny. Týden stojí v Chorvatsku 16 kun (64,80 koruny), v Itálii tři eura (88 korun) a v Řecku 2,50 eura (73,30 koruny). Deníky a týdeník Týden vyváží CZ Press do přímořských letovisek od 24. června do 14. září.
V Chorvatsku na Istrii, Kvarneru a v severní Dalmácii jsou deníky k dispozici den po vydání. Následující den najdou čeští turisté svůj oblíbený tisk také na stáncích v severní Itálii na jadranské straně. V Řecku je kromě Athén tisk k dispozici s dvoudenním zpožděním. Dva dny po vydání najdou turisté český tisk také ve stáncích ve střední a jižní Dalmácii.
Největší prodej je přitom v Chorvatsku, kde loni v červenci CZ Press prodal téměř 30 tisíc výtisků a v srpnu 25 tisíc. Celkem loni v Chorvatsku firma prodala 70 tisíc kusů, v Řecku 17 tisíc a v Itálii 5500 výtisků.
MF Dnes prodala loni v letní sezóně v cizině 60.251 kusů. Podle vedoucí oddělení prodeje Marie Horákové čeká deník letos prodej minimálně na úrovni loňska. Do hlavních destinací totiž letos pojede ještě více turistů než loni a také cena deníku se snížila. Navíc česká koruna posiluje. Věříme, že pro turisty nebude cena českých novin představovat velký problém, zahraniční deníky jsou totiž v těchto zemích daleko dražší, řekla Horáková. Navíc čtenáře bude podle ní zajímat povolební vývoj, zejména sestavování vlády.
Růst prodeje deníku Blesk v zahraničí očekává Tomáš Beňa z centrální distribuce vydavatelství Ringier. Loni se v zahraničí prodalo asi 28 tisíc výtisků Blesku. Růst prodeje o deset až 15 procent v Itálii a Řecku a až o dvacet procent v Chorvatsku čeká manažer distribuce Lidových novin Petr Typl, a to v souvislosti s růstem kursu koruny a snížením ceny českého tisku v Chorvatsku. Lidové noviny loni prodaly v zahraničí v letní sezóně 12 tisíc výtisků. Růst očekávají také Hospodářské noviny, které loni prodaly v zahraničí 4500 kusů.
V Chorvatsku, kam míří na dovolenou nejvíce Čechů, si mohou turisté naladit také rozhlasové vysílání v češtině. Český rozhlas 1 Radiožurnál ve spolupráci s CK Vítkovice Tours totiž na vlnách rádia Split již šestým rokem vysílá zpravodajství o událostech v Česku i v zahraničí, zajímavosti, tipy na výlety, rozhovory, zprávy o počasí, aktuální reportáže, dopravní informace apod. Rádio lze naladit v Dalmácii na frekvencích 88,4 FM, 100,2 FM, 101 FM, 102 FM a 104,5 FM z vysílačů Radia Split od 10. června do 8. září denně mezi 18:05 a 18:30 hodinou.

-čtk-

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.