Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Walkman už nepatří jen Sony

Redakce MAM6. 6. 2002

TITULEK34: Walkman už nepatří jen Sony
AUTOR-DOMICIL: Vídeň/Praha, Hospodářské noviny 6. 6. 2002
Označení walkman, které znají snad všichni fanoušci populární hudby na světě, není exkluzívním vlastnictvím společnosti Sony. Přestože tento japonský výrobce spotřební elektroniky léta prohlašoval, že “pravý” walkman si můžou zákazníci obstarat pouze u Sony, vrchní soud ve Vídni včera rozhodl jinak.
Slovo walkman se totiž stalo již tak populární a široce používané jako běžný název, že je podle verdiktu soudu může používat každý výrobce osobních kazetových přehrávačů. Hlavním vodítkem pro toto rozhodnutí byla skutečnost, že slovo walkman je v německých výkladových slovnících uváděno bez jakékoliv spojitosti s firmou Sony.
“Rozsudek je pro naši společnost velkým zklamáním, protože walkman rozhodně není běžné podstatné jméno,” uvedla japonská firma ve svém komentáři.
Včera uzavřený první soudní spor o používání slova walkman byl zahájen již v roce 1994 a japonská firma v něm vystupovala proti rakouskému velkoobchodu Time Tron. Sony se nelíbil zejména fakt, že Rakušané označovali populárním slovem walkman veškeré kazetové přehrávače ve svých katalozích, což údajně poškozovalo práva japonského výrobce.
Společnost Sony má jméno svého nejpopulárnějšího produktu chráněno ochrannou známkou a v žádné jiné zemi zatím spor o práva k používání walkmanu nevede. Odborníci však varují, že včerejší rozhodnutí vídeňského soudu by se mohlo stát nebezpečným precedentem a vyvolat řadu podobných sporů po celém světě. Soudci by se pak mohli přiklonit k verdiktu svých rakouských kolegů a Japonce o exkluzivitu jména walkman postupně připravit.
Sony přišla na trh se svým prvním walkmanem již v roce 1979 a svého času zcela převratný osobní přehrávač se sluchátky se stal okamžitě obrovským hitem. Až do té doby bylo totiž možné poslouchat hudbu jen v místnostech na stolních přehrávačích.
Sporné označení walkman přitom původně měly nést pouze přístroje určené na japonský trh. Do Velké Británie měly proudit stejné přehrávače pod označením Stowaway a pro Ameriku byly určeny přístroje Soundabout. Představitelé Sony se však brzy rozhodli, že bude užitečnější používat stejné jméno na celém světě a výběr walkmanu se ukázal jako jeden z nejlepších v historii společnosti.
Označení se brzy stalo všeobecně rozšířeným a od roku 1986 je mohli najít i uživatelé slovníku Oxford. Již o rok dříve sice Sony přišla s nástupcem walkmanu na přehrávání kompaktních disků, ovšem ani ten kazetovým přehrávačům na popularitě neubral. V roce 1993 tak bylo na celém světě prodáno 100 miliónů walkmanů.

(BBC, hlo)

×

Fibingerová vyzvala Kučeru k rezignaci na členství v Radě ČT, on odejít nechce

Starší článek

Čtvrtletní zisk Aholdu vzrostl o 3,8 procenta na 328 miliónů eur

Novější článek

Podobné zprávy

Lidé
Foto: DDB Prague

DDB Prague posiluje kreativu a digitál

Lluis Rotger je nový expriential creative lead, Christophe Wechsler senior art director, Jiří Kirchner senior copywrighter a Ivan Krajčovič digitální stratég.
17. 4. 202117. 4. 2021
Marketing

Kultura si strategii maže na chleba

Nejde jen o oblékání, firemní kultura musí především pomáhat k vyšší výkonnosti byznysu, říká Pavel Kuhn ze společnosti Kogi Con.
17. 4. 202116. 4. 2021
Marketing

Mattoni poprvé uvádí plošně na trh plechovky

Minerální voda Mattoni představila novou řadu ochucené minerální vody Mattoni v plechovkách. Značka se tím stává první českou minerální vodou v plechovce,…
16. 4. 202116. 4. 2021
Média

Přímý přenos pohřbu prince Philipa poběží na Nově, CNN Prima News i v ČT24

V sobotu 17. dubna se uskuteční pohřeb Jeho královské Výsosti Prince Philipa, vévody z Edinburghu. Televize Nova tak od 15:20 zařazuje do vysílání přímý…
16. 4. 202116. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Peter Fecko šéfuje Grayling ve střední a východní Evropě
Bývalý ekonomický novinář Leoš Rousek nastupuje do PPF jako mluvčí

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více