Finsko zakázalo McDonald’s hračky

10. 6. 2002 00:06

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

TV Nova je průkopníkem nových trendů

TV Nova mění přístup k audiovizuální produkci. Zelené natáčení se stává standardem přinášejícím ekologické inovace.

Reklama
SDG

Zvířátka v televizi hledají ztraceného Medvídka Pú. Děti zírají na obrazovku. Nejde ovšem o pohádku, ale o reklamu na dětské menu v jídelnách McDonald’s. Tenhle druh reklamy ale nemůže globální firma nasadit všude. Od nynějška se nesmí objevit ve Finsku.
Finskému soudu (respektive ombudsmanovi pro věci spotřebitelů) totiž vadí, že hamburgerová velmoc McDonald’s používá v reklamách na dětské menu Happy Meal jako ústředního motivu figurek z Disneyho pohádek. Ty dostávají malí strávníci zdarma. Soud ale rozhodl, že spotřebitele poškozuje, když firma, která se zabývá prodejem jídla, používá jako hlavní reklamní motiv hračky.
Proto jídelnám takovou reklamu zakázala. A nejen to: McDonald’s musí navíc zaplatit padesát tisíc dolarů pokuty. Tento rozsudek bude napříště ve Finsku aplikován na všechny sektory maloobchodu a služeb, a také podle tohoto modelu se v reklamě nebude smět používat jako ústřední motiv přidaný dárek, ale pouze výrobek, se kterým prodejce obchoduje.
Rozsudek padl v reakci na kampaň, kterou McDonald’s nasadil do finské televizi loni. V ní se podle soudu jídlo „vezlo na zadním sedadle“ reklamy na hračky zdarma a nakonec bylo v reklamě přítomno pouze v podobě údaje o ceně za Happy Meal.
Finský ombudsman pro věci spotřebitelů kritizoval nejen fakt, že firma vlastně inzeruje něco, s čím neobchoduje. Vadilo mu navíc, že reklama je jasně zaměřená na děti. Reklamní agentura Leo Burnett, která kampaň vymyslela, se ale bránila tím, že reklama nebyla nasazena k dětským pořadům. Samotný McDonald’s tvrdí, že reklama směřovala na rodiče. Soud ovšem jejich argumentaci nepřijal a dal i v této věci ombudsmanovi za pravdu.

-jj-

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Vítězné konfety se po roce opět snášejí na hlavy zástupců McCann Prague. Ti podruhé za sebou ovládli hlavní kategorii soutěže Agentura roku a celkem si ze slavnostního večera odnášejí šest trofejí. Nezávislou agenturou je Boomerang Communication, Nejlepším marketérem Kateřina Harris z řetězce Albert.

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.