Češi ve světovém žebříčku konkurenceschopnosti předstihli Japonce

2. 5. 2002 09:05

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Ve srovnání konkurenční schopnosti vybraných zemí světa zvítězily letos počtvrté za sebou USA. Pohoršili si předchozí favorité Singapur, Hongkong a Irsko a v propadu pokračovalo Japonsko, které předstihla i Česká republika, uvádí se v výročním přehledu konkurenceschopnosti švýcarského Mezinárodního ústavu pro rozvoj řízení (IMD).
Srovnání konkurenceschopnosti IMD sleduje více než tři stovky kritérií měření ekonomické výkonnosti ve 49 zemích světa. Hlavními kategoriemi hodnocení jsou hospodářská výkonnost země, úroveň infrastruktury, efektivita podnikatelského sektoru, úroveň fungování vlády i převládající hodnotový systém v zemi.
Za USA se umístilo Finsko a Lucembursko. Dříve druhý Singapur klesl za Nizozemsko na páté místo. Hongkong se sesunul ze 6. místa na deváté a rovněž o tři příčky si pohoršilo Irsko na desátém místě. Tyto ekonomiky platí nyní cenu za předchozí rozsáhlý vzestup ekonomické výkonnosti.
Japonsko dále kleslo z 26. na 30. místo a podle IMD prožívá „krizi středního věku“, která je hlubší a delší, než se čekalo. Přeskočily jej tak země jako Malajsie, Maďarsko a Česká republika. Češi se posunuli o šest míst nahoru na 29. místo těsně za Maďarsko a Jižní Koreu.
Ze zemí střední a východní Evropy je nejlepší Estonsko, které si polepšilo o jednu příčku na 21. místo. Slovensko zůstalo 37. těsně před Slovinskem, zatímco Rusko se 43. místem umístilo dvě příčky nad Polskem. Na konci žebříčku letos skončila Argentina, která prožívá hlubokou finanční, ekonomickou a politickou krizi.

Tabulka pořadí konkurenceschopnosti s výsledky za rok 2001 v závorce:
1 USA (1)
2 Finsko (3)
3 Lucembursko (4)
4 Nizozemsko (5)
5 Singapur (2)
6 Dánsko (15)
7 Švýcarsko (10)
8 Kanada (9)
9 Hongkong (6)
10 Irsko (7)
11 Švédsko (8)
12 Island (13)
13 Rakousko (14)
14 Austrálie (11)
15 Německo (12)
16 Británie (19)
17 Norsko (20)
18 Belgie (17)
19 Nový Zéland (21)
20 Chile (24)
21 Estonsko (22)
22 Francie (25)
23 Španělsko (23)
24 Tchaj-wan (18)
25 Izrael (16)
26 Malajsie (29)
27 Jižní Korea (28)
28 Maďarsko (27)
29 Česká republika (35)
30 Japonsko (26)
31 Čína) (33)
32 Itálie (32)
33 Portugalsko (34)
34 Thajsko (38)
35 Brazílie (31)
36 Řecko (30)
37 Slovenská republika (37)
38 Slovinsko (39)
39 Jihoafrická republika (42)
40 Filipíny (40)
41 Mexiko (36)
42 Indie (41)
43 Rusko (45)
44 Kolumbie (46)
45 Polsko (47)
46 Turecko (44)
47 Indonésie (49)
48 Venezuela (48)
49 Argentina (43)

-čtk-

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.