Zákaz tabákové reklamy sníží výdaje na inzerci o 1,5 miliardy
Zákaz reklamy na tabákové výrobky by mohl snížit výdaje na reklamu a především na sponzoring až o 1,5 miliardy korun. Podle výkonného ředitele Asociace komunikačních agentur Jiřího Mikeše zákaz nejvíce postihne billboardové firmy, provozovatele kin, ale i pořadatele sportovních a kulturních akcí, které žijí ze sponzoringu tabákových firem.
Rozhodnutí sněmovny, která dnes schválila téměř úplný zákaz tabákové reklamy, považuje Mikeš za nesystémový. Sněmovna totiž před časem stanovila omezení reklamy a poté, co novelu potvrdil Senát a podepsal prezident, schválila úplný zákaz tabákové reklamy.
Nejvíce zákaz reklamy na tabák pocítí billboardové společnosti. Podle Mikeše by jim obrat mohl klesnout až o 30 procent. To však považuje prezident Asociace pro venkovní reklamu (AVR) Miroslav Bátěk za nadnesené. AVR odhadovala původně dopady zákazu tabákové reklamy na maximálně 20 procent. Po průzkumu mezi členskými firmami AVR nyní Bátěk odhaduje maximální dopad na tržby firem v řádu deseti až 15 procent. “Samozřejmě je velmi nepříjemné, když ztratíte segment trhu, ale není to smrtící rána,” řekl. Firmy podle něho budou muset být šikovnější v obchodní činnosti a přijít s takovými nápady, aby získaly nové klienty.
Podle Mikeše se zákaz reklamy dal očekávat. EU totiž připravila směrnici, která by měla tabákovou reklamu omezit ve stejném rozsahu, jako dnes schválený zákon. V Evropě se však očekává, že tento zákaz začne platit až v roce 2006.
Pokud schválený zákon podpoří Senát a prezident, zhruba za dva roky zmizí z ulic a podchodů například billboardy s reklamou na cigarety. Tabáková reklama by se měla omezit na obchody s kuřivem a tabáková oddělení v prodejnách. Ani taková reklama by se ovšem nesměla zaměřovat na lidi mladší 18 let, neměla by také nabádat ke kouření slovy nebo třeba zobrazením kouřících lidí či otevřených krabiček cigaret. Novela má nabýt účinnosti 1. července. Reklama dohodnutá ještě před účinností normy bude další dva roky poté povolena.
-čtk-