Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

V průměrném firemním vozovém parku je zastoupeno přibližně 3,5 různých značek

Redakce MAM9. 4. 2002

Nejvýznamnějšími značkami osobních automobilů, které jsou využívány pro komerční účely, jsou Škoda, Volkswagen, Ford, Peugeot, Renault a Opel. Vyplývá to z výsledků výzkumu agentury Incoma. Mezi nejčastěji zastoupené modely vozů ve firemních parcích patří vozy Škoda Octavia, Škoda Felicia/Fabia, Volkswagen Passat a Volkswagen Golf. V průměrném vozovém parku je zastoupeno přibližně 3,5 různých značek.

Přestože údaje o prodeji osobních automobilů v ČR za první období roku 2002 jsou pro některé značky poměrně nepříznivé, je potřeba rozlišit poptávku uživatelů z řad fyzických osob a poptávku z řad firem a institucí. Zastoupení značek ani jednotliví prodejci nemusejí propadat pesimismu – téměř 50% firem a dalších provozovatelů firemních parků s 10 a více vozy zamýšlí v roce 2002 obnovit či rozšířit svůj stávající park v průměru o 5,6 nového osobního vozu, což lze bezpochyby označit jako investiční optimismus, uvádí společnost Incoma v souhrné zprávě o výsledcích svého výzkumu.
Všeobecně lze český trh osobními automobily z hlediska kvality hodnotit jako dobře rozvinutý, byť stále ne zcela srovnatelný se zeměmi EU. Měřeno indexem spokojenosti zákazníků, dosahuje hodnocení automobilového trhu jako celku úrovně 78% (pro srovnání – srovnatelný index spokojenosti zákazníků v bankovním sektoru se pohybuje pod 70%).
Prodej osobních automobilů pro využití ke komerčním účelům se v mnoha směrech radikálně liší od  prodeje týchž automobilů k osobnímu používání.
Při rozhodování o značce a typu osobního automobilu pro komerční účely ustupují ve většině případů emoční faktory do pozadí, naopak roste důležitost velmi racionálních a stroze pragmatických důvodů rozhodnutí.
Ta značka, která dokáže své zákazníky přesvědčit o tom, že její nabídka přesně poskytne zákazníkovi očekávanou hodnotu za odpovídající cenu, vítězí a dokáže úspěšně a opakovaně prodávat – neprodává totiž pouze produkty, ale prodává efektivní řešení zákazníkových potřeb. Není to však jednoduché, neboť preference zákazníků se mění i například v závislosti na oboru činnosti či velikosti vozového parku.
K tomu, aby bylo možno správně zvolit úspěšnou marketingovou strategii a taktiku, je nezbytně nutné detailně poznat zákaznické preference a očekávání, důkladně je analyzovat. Každá značka, která aspiruje na to stát se dlouhodobě úspěšnou, samozřejmě kombinuje několik informačních zdrojů – primární i sekundární, vlastní informace i dostupné nezávislé analýzy společností zabývajících se výzkumem trhu, které se specializují na tento segment. Společnost INCOMA Research se v rámci projektu INCOMA Fleet Monitor zaměřila právě na detailní analýzu preferencí firem a dalších uživatelů vozových parků.
Nákupní proces osobních automobilů pro firemní účely nelze redukovat na pouhý okamžik nákupu (objednávky). Jedná se o složitý a relativně dlouhodobý proces – vždyť pouze samotné interní projednávání a rozhodování trvá v průměru 5 týdnů. Každý potenciální zákazník vstupuje do jednotlivých fází nákupního procesu se svými potřebami, preferencemi a očekáváními. V každém okamžiku je ovlivňován celou řadou kritérií a faktorů, kterým přikládá různou důležitost (cena, platební podmínky, užitné vlastnosti, technické parametry, výbava, bezpečí, pohodlí, jízdní vlastnosti, nabídka záručního a pozáručního servisu a v neposlední řadě i image a prezentace jednotlivých značek). Jednotlivé subjekty, které osobní automobily nabízejí, se zájemcem o koupi komunikují a snaží se jej ovlivnit ve prospěch své značky. Avšak k tomu, aby byla komunikace efektivní, musí být správně zacílená a odpovídat zákazníkovým preferencím. Velkou váhu právě ve sledování informací o aktuální tržní nabídce sehrává internet.
Z těch lidí, kteří se na straně nakupujícího subjektu podílejí na rozhodovacím procesu, 78% sleduje internet pravidelně nebo občas, 39% jej považuje za nejdůležitější formu komunikace a sdílení informací a plných 25% využívá internetové stránky jednotlivých značek nebo konkrétních dealerů jako zdroj informací před koupí. Přehledné a dobře zpracované webové stránky se tak stávají velmi důležitou konkurenční výhodou.
Nejvýznamnějšími značkami osobních automobilů, které jsou využívány pro komerční účely, jsou Škoda, Volkswagen, Ford, Peugeot, Renault a Opel. Obě značky z portfolia skupiny VW – Škoda a VW – mimo to dle názoru firemních uživatelů významným způsobem přispívají k vývoji celého automobilového trhu a udávají mu směr.
Mezi nejčastěji zastoupené modely vozů ve firemních parcích patří opět vozy ze skupiny VW – Škoda Octavia, Škoda Felicia/Fabia, Volkswagen Passat a Volkswagen Golf. Mezi další často zastoupené vozy se řadí modely značky Ford (Mondeo a Focus) a dále značek Peugeot, Renault a Opel. Naopak nejmenší zastoupení ve firemních parcích mají vozy značek japonských a jihokorejských.
Firemní vozové parky jsou velmi často složeny z vozů několika značek – v průměrném vozovém parku je zastoupeno přibližně 3,5 různých značek. To je v době, kdy většina automobilek nabízí kompletní portfolio (z hlediska tříd vozů) řešení zbytečně komplikované, neboť postupnou značkovou unifikací vozových parků by jejich uživatelé dosáhli nejen zjednodušení administrativy a vlastního provozu, ale i významných ekonomických efektů při jejich pořizování, provozu i údržbě. Některé významné firmy, velmi často z řad mezinárodních, mají vlastní „car policy“, neboli soubor pravidel, podle nichž se vozové parky pořizují a provozují, a značková unifikace je mnohdy jedním z hlavních bodů těchto pravidel. Není ani výjimkou, že některé globální firmy spolupracují na celém kontinentu nebo dokonce na celém světě s  jednou značkou či vybranou skupinou značek. Zejména ekonomické efekty, ale i efekty v oblasti image či corporate identity z toho plynoucí jsou velmi rozsáhlé.
Důležitým aspektem je rovněž financování vozového parku. 56% vozů je pořizováno formou finančního leasingu, 40% vozů je placeno hotově či protiúčtem s doplatkem leasingem a 4% vozů jsou provozována v režimu operativního leasingu (před rokem byl tento podíl jen 2% – operativní leasing tedy získává rychle preference). Vzhledem k  převaze vozů značky Škoda ve firemních parcích není překvapením, že nejvýznamnější leasingovou společností v oblasti financování vozových parků je ŠkoFIN, na druhém místě se nalézá ČSOB Leasing (v oblasti finančního leasingu). V oblasti leasingu operativního (neboli full service leasingu) je jednoznačným lídrem trhu LeasePlan ČR.

Zdroj: INCOMA Research s.r.o.
V informací: [email protected]

×

Zdravotnický veletrh Pragomedica zahájen

Starší článek

Operátoři: Návrh Telecomu na volbu operátora je nepřijatelný

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Kupi.cz/Benu

DATA: Letáky jsou zpět. A nabobtnaly

Letákový průmysl zažívá, po útlumu v loňském roce, opět rozmach. V mnoha ukazatelích se podle statistik, o které se s MAM podělil server Kupi.cz, největší…
14. 4. 202114. 4. 2021
Lidé

Bývalý ekonomický novinář Leoš Rousek nastupuje do PPF jako mluvčí

Novým mluvčím skupiny PPF se stal Leoš Rousek. Kromě komunikace s médii bude mít na starost rozvoj investorské a byznysové komunikace PPF.
14. 4. 202114. 4. 2021
Lidé

Zástupcem šéfredaktora Eura bude Štěpán Etrych

Novým zástupcem šéfredaktora obnoveného magazínu Euro se od června stane Štěpán Etrych. Podílet se bude na přípravě a realizaci nové obsahové strategie,…
13. 4. 202114. 4. 2021
Marketing

Dm drogerie uvádí k životnímu prostředí neutrální řadu produktů Pro Climate

Společnost dm drogerie markt vyvinula ve spolupráci s Technickou univerzitou v Berlíně klimaticky neutrální řadu. Na českém trhu zatím označení Pro Climate…
13. 4. 202113. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Z čela Shoptetu odchází Miroslav Uďan, nahradí jej Samuel Huba
Novým výkonným ředitelem Makra byl jmenován Atila Yenisen

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více