Na Slovensku vznikla Tisková rada, dohlížející na etiku novinářů

10. 4. 2002 17:04

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Dohlížet na respektování novinářské etiky v tisku a práva veřejnosti na pravdivé informace si předsevzala Tisková rada SR, jejíž vytvoření v Bratislavě ohlásili její tvůrci ze Slovenského syndikátu novinářů a Sdružení vydavatelů periodického tisku na Slovensku.
„Půjde o nepříjemné situace, do nichž se v kontaktu s médii může dostat občan. Ale zatím jsme na počátku práce,“ řekl předseda rady, malíř Miroslav Cipár, který už dal najevo, že není příznivcem „zbytečně silných slov“ v komentářích, protože „silný muž se nedostává do situací, v nichž by sílu musel použít“.
Rada nemá jiné možnosti „sankcí“ vůči prohřeškům než upozornění redakce a zveřejnění vlastního názoru. Místopředsedkyně syndikátu Klára Grosmannová doufá, že například politici se obrátí se svými stížnostmi nejprve na radu, než na policii či soudy.
Tiskovou radu tvoří šest nezávislých osobností, které představitelé syndikátu, mezi nimiž byl i bývalý předseda, nyní prezidentův mluvčí Ján Fülle, a vydavatelů vybrali konsensem. Rada se bude každé dva roky z jedné třetiny obměňovat. Omezení na tištěná média je dáno tím, že oblast rádií a televizí reguluje stát prostřednictvím licenční rady, respektive veřejnoprávní elektronická média mají vlastní rady.
Kromě Cipára je v Tiskové radě SR bývalý ministr Pavol Demeš, který se již delší čas angažuje v sektoru nevládních organizací jako ředitel Marshallovy nadace pro střední a východní Evropu, evangelický biskup Ivan Osuský, historik Ivan Kamenec, advokát Ján Hrubala a psychologička Elena Hradiská.
Vznik Tiskové rady jako „samoregulačního orgánu“ se jeví i reakcí na možné brzké přijetí nového tiskového zákona, který by měl nahradit přežívající normu z dob komunismu. Ačkoliv žurnalisté a vydavatelé předlohu vítají jako dosud nejlepší z navržených projektů, soudí, že zákon by neměl regulovat etické otázky a tedy ani zřizovat za tímto účelem Mediální radu.
Tisková rada vznikla až 12 let po přijetí kodexu novinářské etiky na ustavujícím sněmu syndikátu. Kodex definuje přednost zodpovědnosti novinářů před veřejností před jakoukoliv jinou zodpovědností, zejména vůči zaměstnavatelům či státní moci. Žurnalista má veřejnosti co nejobjektivněji předkládat informace pravdivé, ověřené a fundované.
Před časem nejen slovenské žurnalisty vzrušilo trestní oznámení prezidentské kanceláře na komentátora Aleše Krátkého, který v deníku Nový čas označil prezidentovu zprávu o stavu republiky za zprávu o stavu duše „nafoukaného egomaniaka“ a zpochybnil schopnost Rudolfa Schustera zastávat nejvyšší úřad. Prokuratura však posléze trestní stíhání zastavila pro zanedbatelnou nebezpečnost. Tisková rada se nebude zabývat spornými případy z minulosti, ale začíná od čistého stolu.
Například tisková rada ve Švédsku ročně obdrží více než čtyři stovky podnětů od občanů, ale z nich jen desetinu uzná za oprávněné. „Na Slovensku není situace horší než jinde v reformujících se zemích,“ domnívá se Pavol Demeš.

-čtk-

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.