Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Na Slovensku vznikla Tisková rada, dohlížející na etiku novinářů

Redakce MAM10. 4. 2002

Dohlížet na respektování novinářské etiky v tisku a práva veřejnosti na pravdivé informace si předsevzala Tisková rada SR, jejíž vytvoření v Bratislavě ohlásili její tvůrci ze Slovenského syndikátu novinářů a Sdružení vydavatelů periodického tisku na Slovensku.
“Půjde o nepříjemné situace, do nichž se v kontaktu s médii může dostat občan. Ale zatím jsme na počátku práce,” řekl předseda rady, malíř Miroslav Cipár, který už dal najevo, že není příznivcem “zbytečně silných slov” v komentářích, protože “silný muž se nedostává do situací, v nichž by sílu musel použít”.
Rada nemá jiné možnosti “sankcí” vůči prohřeškům než upozornění redakce a zveřejnění vlastního názoru. Místopředsedkyně syndikátu Klára Grosmannová doufá, že například politici se obrátí se svými stížnostmi nejprve na radu, než na policii či soudy.
Tiskovou radu tvoří šest nezávislých osobností, které představitelé syndikátu, mezi nimiž byl i bývalý předseda, nyní prezidentův mluvčí Ján Fülle, a vydavatelů vybrali konsensem. Rada se bude každé dva roky z jedné třetiny obměňovat. Omezení na tištěná média je dáno tím, že oblast rádií a televizí reguluje stát prostřednictvím licenční rady, respektive veřejnoprávní elektronická média mají vlastní rady.
Kromě Cipára je v Tiskové radě SR bývalý ministr Pavol Demeš, který se již delší čas angažuje v sektoru nevládních organizací jako ředitel Marshallovy nadace pro střední a východní Evropu, evangelický biskup Ivan Osuský, historik Ivan Kamenec, advokát Ján Hrubala a psychologička Elena Hradiská.
Vznik Tiskové rady jako “samoregulačního orgánu” se jeví i reakcí na možné brzké přijetí nového tiskového zákona, který by měl nahradit přežívající normu z dob komunismu. Ačkoliv žurnalisté a vydavatelé předlohu vítají jako dosud nejlepší z navržených projektů, soudí, že zákon by neměl regulovat etické otázky a tedy ani zřizovat za tímto účelem Mediální radu.
Tisková rada vznikla až 12 let po přijetí kodexu novinářské etiky na ustavujícím sněmu syndikátu. Kodex definuje přednost zodpovědnosti novinářů před veřejností před jakoukoliv jinou zodpovědností, zejména vůči zaměstnavatelům či státní moci. Žurnalista má veřejnosti co nejobjektivněji předkládat informace pravdivé, ověřené a fundované.
Před časem nejen slovenské žurnalisty vzrušilo trestní oznámení prezidentské kanceláře na komentátora Aleše Krátkého, který v deníku Nový čas označil prezidentovu zprávu o stavu republiky za zprávu o stavu duše “nafoukaného egomaniaka” a zpochybnil schopnost Rudolfa Schustera zastávat nejvyšší úřad. Prokuratura však posléze trestní stíhání zastavila pro zanedbatelnou nebezpečnost. Tisková rada se nebude zabývat spornými případy z minulosti, ale začíná od čistého stolu.
Například tisková rada ve Švédsku ročně obdrží více než čtyři stovky podnětů od občanů, ale z nich jen desetinu uzná za oprávněné. “Na Slovensku není situace horší než jinde v reformujících se zemích,” domnívá se Pavol Demeš.

-čtk-

×

Spotřebitelé si opět nejvíce stěžovali na vyřizování reklamací

Starší článek

Prima TV získá nové diváky na Vsetínsku

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Kupi.cz/Benu

DATA: Letáky jsou zpět. A nabobtnaly

Letákový průmysl zažívá, po útlumu v loňském roce, opět rozmach. V mnoha ukazatelích se podle statistik, o které se s MAM podělil server Kupi.cz, největší…
14. 4. 202114. 4. 2021
Lidé

Bývalý ekonomický novinář Leoš Rousek nastupuje do PPF jako mluvčí

Novým mluvčím skupiny PPF se stal Leoš Rousek. Kromě komunikace s médii bude mít na starost rozvoj investorské a byznysové komunikace PPF.
14. 4. 202114. 4. 2021
Lidé

Zástupcem šéfredaktora Eura bude Štěpán Etrych

Novým zástupcem šéfredaktora obnoveného magazínu Euro se od června stane Štěpán Etrych. Podílet se bude na přípravě a realizaci nové obsahové strategie,…
13. 4. 202114. 4. 2021
Marketing

Dm drogerie uvádí k životnímu prostředí neutrální řadu produktů Pro Climate

Společnost dm drogerie markt vyvinula ve spolupráci s Technickou univerzitou v Berlíně klimaticky neutrální řadu. Na českém trhu zatím označení Pro Climate…
13. 4. 202113. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Z čela Shoptetu odchází Miroslav Uďan, nahradí jej Samuel Huba
Novým výkonným ředitelem Makra byl jmenován Atila Yenisen

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více