Slovenští potravináři zaútočili proti vydírání hypermarketů

20. 3. 2002 09:03

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Slovenským výrobcům potravin se nelíbí způsoby obchodních řetězců a chtějí je korigovat novým zákonem. Zástupci několika svazů a sdružení se shodli, že dodavatelé zboží tahají ve vztahu mezi výrobou a obchodem za kratší konec, sdělil mluvčí Slovenské zemědělské a potravinářské komory (SPPK) Stanislav Nemec.
Poslanecký návrh zákona o obchodních řetězcích, který se má brzy objevit na programu slovenského parlamentu, kromě jiného požaduje, aby řetězce v každé skupině zboží nabídly produkty nejméně od tří různých výrobců. Aspoň 70 procent zboží má být vyrobeno na Slovensku.
Předseda Unie podnikatelů a zaměstnavatelů v potravinářském průmyslu (ÚPZPPS) Demeter Semančák si postěžoval, že v některých případech se výstavba velkých obchodů částečně hradila z vynucených „příspěvků“ potravinářů. Další desítky ba stovky miliónů prý stály promoční akce, dočasné snižování cen a různé poplatky a zlevnění.
„Nejsme proti obchodním řetězcům. Nechceme od nich nic jiného, než aby se u nás chovali jako ve vyspělých zemích,“ konstatoval předseda SPPK Ivan Oravec. Pokud šéfové velkých prodejních systémů tvrdí, že nezneužívají svojí ekonomickou sílu, žádné zákonné pojistky by jim neměly vadit, dodal. Připomněl, že samotné supermarkety prohlašují, že více než 90 procent jejich zboží pochází ze Slovenska.
Potravináři sice uznávají, že legislativa Evropské unie podnikání obchodních řetězců přímo neupravuje. Zpřísnění jejich působení na Slovensku ale přesto považují za důležitý krok pro přípravu domácích podniků na budoucí vstup na evropský trh. Přijetí zákona o řetězcích podporuje kromě SPPK a ÚPZPPS také Sdružení výrobců piva a sladu, Slovenský cukrovarnický spolek, Svaz řezníků Slovenska, Asociace plátců spotřební daně z lihu a další spolky.
Nástup evropských řetězců na Slovensku do roku 1999 zaostával, následně ale jejich expanze probíhala o to razantněji. Například Tesco mělo na konci loňského roku na Slovensku šest hypermarketů, Metro a Carrefour po čtyřech.
O metodách, které používají obchodní řetězce v České republice ve vztahu ke svým dodavatelům, se můžete dočíst v tomto článku týdeníku Marketing & Media.

-čtk-

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.