Prodej mobilních telefonů klesl pod 400 miliónů, Nokia vede

11. 3. 2002 10:03

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Koncept Nature Positive – od myšlenky k akci

Den Země je ve společnosti Mattoni 1873 každý den, sahá od cirkularity a snižování uhlíkové stopy až k obraně biodiverzity.

Reklama
SDG

Prodej mobilních telefonů v celém světě se v minulém roce snížil o 3,2 procenta na 399,6 miliónu kusů. Jde přitom o vůbec první pokles prodeje za dobu, co se tyto údaje sledují, přičemž své pozice si dále upevnila finská Nokia, uvedla výzkumná organizace Gartner Dataquest.
Vývoj v roce 2001 tak znamená zásadní obrat proti předchozím rokům, kdy bylo odvětví ve fázi silného růstu. V letech 1996 až 2000 činil průměrný růst prodeje mobilních telefonů 60 procent, v loňském poklesu se však odráží nasycenost trhu v Evropě a také odstranění subvencí, které poskytovali operátoři.
Analytik společnosti Gartner Bryan Prohm ale upozorňuje také na to, že v poklesu prodeje se odráží rozkvět bazarového prodeje mobilních přístrojů, a to hlavně v chudších zemích. Prodeji však podle něj škodí také existence šedého dovozu. K němu dochází za situace, kdy se předzásobení distributoři snaží za každou cenu zbavit zásob vytvořených ještě v roce 2000.
Částečnou vinu na klesajícím prodeji ale nesou i samotní výrobci mobilních telefonů či provozovatelé služeb, kteří nebyli schopni uvést na trh takové novinky, které by spotřebitele přesvědčily k nákupu nového přístroje. Obecně jsou ale znát i problémy světové ekonomiky, která je už delší dobu v útlumu.
Spotřebitelé se přitom některým novým službám vyhýbají, což se týká hlavně služby GPRS. Ta nabízí o něco rychlejší přístup k mobilnímu internetu než klasická síť a všeobecně je považována za přestupní stanici k rozjezdu služeb třetí generace. Spotřebitelé ale zatím nejsou o výhodách GPRS plně přesvědčeni.
Ztracené pozice přitom loni získal finský výrobce Nokia, kterému se začátkem roku příliš nevedlo. Jen v posledním čtvrtletí firma dokázala upevnit pozici na trhu na 36,9 procenta, zatímco ještě ve třetím čtvrtletí její podíl činil 33,4 procenta. V průměru za celý uplynulý rok měla Nokia podíl na světovém trhu 35 procent, zatímco v roce 2000 to bylo 30,6 procenta.
Na druhém místě se udržela americká Motorola, která zastavila propad ve čtvrtém čtvrtletí a za celý rok měla podíl na trhu 14,8 proti 14,6 procenta v roce 2000. Ke změně došlo na třetím místě, které obsadila společnost Siemens, zatímco na čtvrtém místě se ocitl jihokorejský Samsung. Nejdramatičtější pokles tudíž postihl švédskou firmu Ericsson, která se ocitla až na pátém místě. Její podíl na trhu klesl na pouhých 5,5 z předloňských deseti procent.

-čtk-

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Trend udržitelnosti je patrný i na eventech. Šafy production radí značkám, jak k němu přistupovat a společně s nimi přichází s inovativními aktivitami.