Pojištěnost se v ČR loni zvýšila z 3,5 na 3,7 procenta

26. 3. 2002 09:03

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Agentura roku: porota za vášnivé diskuse vybírala odpovědnou agenturu

Již třetí zasedání poroty v rámci Agentury roku, kterou pořádá týdeník Marketing & Media, mělo za úkol vybrat odpovědnou agenturu. Odborným garantem této kategorie je Asociace společenské odpovědnosti.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Celková pojištěnost v ČR, která je ukazatelem vyspělosti pojistného trhu a představuje poměr předepsaného pojistného k hrubému domácímu produktu, se v roce 2001 zvýšila o 0,2 procentního bodu na 3,7 procenta. Podíl pojistného životního pojištění na HDP vzrostl z 1,2 na 1,3 procenta. Informovala o tom Česká asociace pojišťoven.
Ve srovnání s počátkem devadesátých let se pojištěnost v ČR zvýšila již na dvojnásobek. Přesto je v porovnání s vyspělými státy stále nízká, v zemích EU činil tento parametr v průměru 8,8 procenta a v životním pojištění 5,9 procenta, uvedla ČAP.
Nízká úroveň pojištěnosti činí z pojišťovnictví jeden z  nejdynamičtěji se rozvíjejících sektorů české ekonomiky, řekl analytik HVB Bank Pavel Sobíšek s tím, že podíl pojistného na HDP bude i v dalších letech stoupat.
Nízký podíl zůstává podle něj především u životního pojištění, které je dlouhodobým produktem, takže pojistné nemůže vzrůst skokově. Pojištěnost se i v rámci Evropy značně liší. Kupříkladu v Británii a Švýcarsku překračuje podíl pojistného na HDP deset procent, upozornil Sobíšek.
Z předběžných údajů ČAP vyplývá, že členské pojišťovny loni vybraly na pojistném 79,2 miliardy Kč, tedy o 14,3 procenta více než předloni. Životní pojištění se zvýšilo meziročně téměř o čtvrtinu a neživotní o necelou desetinu.
„Výsledky roku 2001 prokazují, že daňové výhody pro soukromé životní pojištění zapůsobily,“ prohlásil prezident asociace Vladimír Mráz. V životním pojištění se podle něj i v budoucnu skrývá velký růstový potenciál celého pojistného trhu. „K rychlejšímu přibližování poměrů v EU by napomohla pravidelná valorizace pojistného jako daňově odpočitatelné položky,“ podotkl Sobíšek.

-čtk-

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení