Deset největších členských agentur Asociace public relations agentur (APRA) zvýšilo loni celkové příjmy meziročně o 15,3 procenta na 346,4 miliónu korun. Deset největších firem se podílí 82 procenty na příjmu všech 17 členských agentur, které utržily celkem 423 milionů korun. Uvedl to výkonný ředitel APRA Luděk Kraus.
Nejvyšší příjem vykázala za rok 2001 agentura AMI Communications, která tak s příjmem 57 miliónů korun předstihla dosud první agenturu Donath-Burson-Marsteller. Ta obsadila s 47,6 miliónu druhou pozici. Třetí místo patří agentuře Ogilvy Public Relations s 46,36 miliónu korun příjmu.
Poprvé se mezi Top 10 APRA umístila agentura Herald Communications. Návrat do špičky zaznamenala agentura Impact, řekl Kraus.
Přestože byl vývoj na PR trhu podle předsedy výkonné rady APRA Evžena Cekoty loni poznamenán problémy v průmyslu informačních technologií a ekonomickou recesí, růst oboru PR se stále udržuje kolem 15 procent. Rozvoj trhu umožní podle něho agenturám investovat do zvyšování kvalifikace svých odborníků a vyvíjet nové služby a metody.
APRA vznikla v roce 1995. Nyní sdružuje 17 řádných a 11 přidružených členů, což představuje zhruba 75 procent českého trhu s public relations poradenstvím, řekl Kraus.
Žebříček 10 největších PR agentur APRA
|
příjem z PR
(mil.Kč)
|
růst (pct.)
|
celkový příjem
(mil.Kč)
|
růst (pct.)
|
AMI Communications
|
57,0
|
37,68
|
111,0
|
73,44
|
Donath-Burson-Marsteller
|
47,6
|
-0,63
|
53,3
|
-4,99
|
Ogilvy Public Relations
|
46,36
|
9,86
|
60,9
|
19,88
|
B.I.G.
|
37,2
|
23,18
|
98,4
|
17,42
|
EMC
|
35,9
|
10,46
|
66,5
|
13,68
|
GCI Praha
|
26,4
|
1,93
|
33,7
|
-13,81
|
Previa ČR
|
26,3
|
0,77
|
36,9
|
1,1
|
Mozaic Strateg. Com.
|
23,6
|
7,27
|
43,6
|
21,11
|
Herald Communications
|
23,1
|
34,3
|
27,5
|
35,47
|
Impact
|
22,9
|
28,65
|
63,9
|
118,84
|
-man-