Mladí, kteří jsou dlouho před televizí, mají větší sklon k násilí

28. 3. 2002 15:03

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Mladí lidé, kteří se v pubertě dívají na televizi víc než hodinu denně, jsou později náchylnější k páchání násilností. Vyplývá to ze studie amerických vědců, kterou otiskuje odborná revue Science. Podle práce, která zkoumala během 17 let 700 lidí, míra násilných činů včetně přepadení, rvaček a loupeží dramaticky stoupá, pokud se pachatelé dívali v dospívání na televizi déle než tři hodiny za den.
Naše výsledky ukazují na to, že aspoň v období ranného dospívání by odpovědní rodiče neměli nechat své děti dívat se na televizi déle než v průměru hodinu denně, tvrdí Jeffrey G. Johnson z newyorské Kolumbijské university, který vedl tým vědců zkoumajících rodiny ve dvou okresech státu New York.
Jde o poslední v řadě studií spojujících agresivní chování a sledování televize. Zatímco další práce se zabývaly vlivem násilných pořadů, Johnsonův výzkum se zaměřuje na dobu sledování televize bez ohledu na obsah pořadů.
Podle výsledků z mladých lidí, kteří ve věku 14 let koukali na televizi méně než hodinu denně, se jen 5,7 procenta dopustilo později ve věku 16 až 22 let agresivních činů. U těch, kdo se dívali jednu až tři hodiny denně, míra agresivity poskočila na 22,5 procenta a u mladých, kteří před obrazovkou strávili víc než tři hodiny, míra činila 28,8 procenta.
Zvlášť průkazné jsou podle autorů výsledky u chlapců. Z těch, kdo se dívali nejvýše hodinu, spáchalo poději násilný čin 8,9 procenta. Když se dívali jednu až tři hodiny, bylo to 32,5 procenta a nad tři hodiny 45,2 procenta. U dívek tyto poměry činily 2,3, 11,8 a 12,7 procenta.
Johnson upozornil, že závěry se týkaly ve stejné míře mladých, kteří již před tím měli problémy s násilným jednáním, i těch, u nichž se žádná agrese dříve neprojevila.
Jednotlivé asociace amerických lékařů, psychologů, pediatrů, psychiatrů a dětských psychiatrů již dříve zveřejnily výsledky studií dávajících do souvislosti násilné televizní pořady a agresivní chování.

-čtk-

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.