Hollywood vytáhl do boje proti Silicon Valley

19. 3. 2002 09:03

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Americký zábavní průmysl pochopil, že uzavření Napsteru, který umožňoval pirátské kopírování hudby a filmů, není největším a ani trvalým vítězstvím v tažení proti porušování autorských práv po internetové síti. Na řadu přichází další mnohem tvrdší cíl, a sice společnosti, které vyvíjejí digitální a počítačové technologie. Ty mají být vinny tím, že milióny lidí nadále sdílejí načerno hudební nahrávky a filmy.
Hollywoodská studia a nahrávací společnosti proto vyvíjejí stále větší tlak na výrobce osobních počítačů, DVD-přehrávačů a přehrávačů kompaktních disků, aby přišly s technologiemi, které znemožní přehrávání děl, pokud byla natažena nebo zkopírována ilegálně.
Hardwarové společnosti se brání poukazem na to, že přijetí požadavku zpomalí technickou inovaci a okleští výrobky. Konkrétní návrhy zatím nepadly a myšlenka na zpomalení výkonnosti počítačů, aby nestačily na nahrávání, je jako z jiného světa. Podle hardwarových společností však není prakticky možné vymyslet ochranu proti nelegálnímu kopírování, kterou by se nepodařilo zakrátko obejít.
Michael D. Eisner, předseda Walt Disney Company, naznačil při slyšení před senátním výborem pro obchod, že hardwarové společnosti jako Apple Computer, Dell Computer, Microsoft a Intel záměrně nechtějí vyvinout technologie proti kopírování načerno, protože možnost pirátských nahrávek zvyšuje prodej.
Předseda společnosti Intel Andrew Grove hněvivě odpověděl: „Je snad odpovědností celého světa, aby chránil průmysl, jehož obchodní model čelí strategické výzvě? Nebo by se snad měl zábavní průmysl přizpůsobit nové technické realitě a nové várce spotřebitelů, kteří ji využívají?“
Veteráni ze Silicon Valley, odkud přicházejí prvořadé technologické inovace, zdůrazňují, že nemají za úkol zajišťovat dodržování autorských práv. Jak dodávají, vývoj přístrojů s protikopírovacím zařízení zní asi stejně jako naléhání na výrobce aut, aby vyráběli jen vozy s motory, které neumožní překročit povolenou rychlost.
Další odborníci poukazují na podobnost ze zavedením videonahrávačů na přelomu 70. a 80.let. Hollywood se tehdy také pokoušel postavit je mimo zákon dříve, než sníží kasovní výnosy, ale stejně jako tehdy musí, jak zdůrazňují znalci, soustředit pozornost na využití nových technologií a na nabídky spotřebitelům místo tvrdošíjného soustředění na kontrolu.
To bude znamenat například současné vydání filmů na internetu i v kinosálech, ale také dobrovolné snížení zisku výměnou za rozšíření trhu.
„Bohužel v mnoha případech strach ochromuje schopnost Hollywoodu uchopit neuvěřitelnou šanci. My v Applu věříme, že většina lidí chce být čestná a pokud dostane rozumnou volbu, rozhodne se k čestné koupi díla,“ uvedl výkonný ředitel Apple Computer Steven Jobs.

-čtk-

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.