PR trh letos očekává růst o dalších deset procent

18. 3. 2002 10:03

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Trh public relations by letos mohl zaznamenat růst o dalších deset procent. Sdělil to výkonný ředitel Asociace public relations agentur Luděk Kraus s tím, že vloni podle odhadů APRA trh rostl zhruba o 15 procent. Příjmy 17 řádných členů v APRA přitom představují podle Krause asi 75 procent trhu. Tržby za PR poradenství tak loni dosáhly v ČR zhruba 570 miliónů korun a letos by mohly růst na 620 miliónů korun. Podle Krause však jde o velmi hrubý odhad, protože na trhu působí velké množství subjektů.
Trh PR přitom v ČR roste kontinuálně od začátku devadesátých let a podle Krause bude růst i v dalších letech, což je dáno faktem, že firmy v ČR potřebu externího poradenství v oblasti komunikace teprve objevují. Letošní rok vidí Kraus v oboru PR optimisticky. Nehrozí podle něho žádné výrazné negativní vlivy, na druhou stranu však nelze očekávat ani zásadní impulsy, které by poradenství v oblasti komunikace podpořily.
Parlamentní volby totiž podle Krause nebudou mít výrazný ekonomický dopad do oboru PR. Vliv na růst oboru by však mohly mít očekávané privatizace v telekomunikacích a energetice a aktivity související s připravovaným vstupem ČR do EU.
Pomalejší růst oboru PR letos oproti loňsku může ovlivnit mimo jiné také zpomalení růstu ekonomiky v ČR. V době recese totiž rozpočty v oblasti marketingu bývají první věcí, které firmy začínají škrtat, řekl Kraus.
V posledních letech se zvyšuje podíl odměny agentury za služby public relations na celkových příjmech agentur, což svědčí o tom, že roste přidaná hodnota v oboru. V loni například podíl odměny deseti největších agentur APRA na celkových příjmech činil 58 procent, když ještě v roce 1996 byl na úrovni 48 procent.
Také jednotlivé agentury očekávají letos dobrý rok. Například loni podle příjmu z PR činnosti největší členská agentura APRA společnost Ami Communications však neočekává žádné rozhodující vnější vlivy na růst PR trhu v ČR. Podle AMI Communications neexistuje ani přímá krátkodobá vazba mezi růstem ekonomiky a poptávkou po PR službách. Významným pozitivním faktorem v letošním roce by však například mohlo být oživení kapitálového trhu a primární emise, řekl ředitel firmy Milan Hejl.
Podle ředitelky agentury Ogilvy Public Relations Dity Stejskalové bude letos růst konkurence vytvářet tlak na budování silných značek a na snahu odlišit se od konkurence. Vysoké nároky na komunikaci bude klást vstup nových zahraničních investorů a privatizace. S blížícím se vstupem ČR do EU bude hrát stále důležitější úlohu komunikace, předkládání argumentů pro vstup a získávání podpory veřejnosti.
Růst PR v ČR i celém středoevropském regionu letos čeká také Pavel Kučera z agentury Eklektik a to i přesto, že podle něho nejvýrazněji trh ovlivní celková recese, která přichází z Evropy.
Postupné tříbení trhu na straně agentur očekává agentura Ewing Public Relations. Hlavně na straně velkých a středních zadavetelů ředitel firmy Jiří Hrabovský předpokládá další nárůst zájmu o PR služby.
Roman Šenkýř z agentury Bílý Medvěd Public Relations je v předpovědi pro letošní rok zase spíše skeptik a čeká jen mírný růst. Vývoj podle něho záleží také na celkové společenské náladě a vývoji ekonomických ukazatelů po volbách.
Vazba mezi vývojem ekonomiky a poptávkou po PR službách zcela jistě existuje podle Daniely Červenclové z Mediatrustu. Mnohé firmy však bohužel podle ní reagují na vývoj ekonomiky právě naopak, než by měly. V okamžiku, kdy klesá ekonomika a obrat firmy se začne snižovat, firmy přestávají vydávat peníze do strategické komunikace, která je v takové chvíli důležitá.
Ještě stále budou tahounem růstu PR v ČR kroky, které nejsou prioritně tržní svou povahou, tedy dokončování privatizace a liberalizace některých odvětví, řekl výkonný ředitel agentury B.I.G. Dušan Michelfeit.

-čtk-

Další zajímavé čtení