Senát schválil jen částečné omezení reklamy na tabákové výrobky

15. 3. 2002 11:03

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Senát nejtěsnějším rozdílem hlasů schválil jen částečné omezení reklamy na tabákové výrobky. Navzdory úsilí především lidoveckých senátorů, kteří chtěli reklamu na tabák zakázat prakticky úplně, přijal zákon o regulaci reklamy především hlasy ODS a ČSSD ve verzi schválené Poslaneckou sněmovnou.
Pro zákon se vyslovilo 29 z 57 přítomných senátorů. Pokud zákon podepíše i prezident republiky, velkoplošné reklamy na tabákové výrobky budou moci být v budoucnosti umístěny nejméně 300 metrů od základních a středních škol. Výrobci cigaret budou muset varování o škodlivosti kouření umístit na 20 procent plochy krabičky. Nyní toto varování zabírá plochu o polovinu menší.
Na krabičkách by tak od 1. června, kdy má zákon nabýt účinnosti, mělo být černé na bílém uvedeno, že „Ministerstvo zdravotnictví varuje: kouření způsobuje rakovinu“. Nyní je varování ministerstva variabilní. Reklama na tabák nesmí být podle zákona zaměřena na osoby mladší 18 let a vystupovat v ní mohou osoby starší 25 let.
Lidovečtí senátoři se ve snaze o téměř úplný zákaz reklamy na tabák opírali o doporučení Světové zdravotnické organizace (WHO), jejímž členem je i Česko. „Omezení reklamy na tabákové výrobky je neúčinné, pokud není absolutní,“ prohlásil v této souvislosti místopředseda KDU-ČSL Milan Šimonovský.
Pokud by parlament nezahrnul do zákona zákaz reklamy na tabák podle doporučení WHO, „budeme stejně stát před tímto problémem za několik měsíců, kdy budeme schvalovat tuto změnu proto, že bude přijata (nová) směrnice Evropského společenství“, podotkla před hlasováním předsedkyně zdravotnického výboru Zuzana Roithová (KDU-ČSL).
Shodla se s předsedou senátorů ODS Mirkem Topolánkem na tom, že v oblasti reklamy by mělo být co nejméně zbytečných regulací. To ale podle senátorky neplatí v případě reklamy „na něco, co prokazatelně zabíjí“.
Zákon také zpřísňuje reklamu na nadbytečné užívání léků a na alkohol. Tato reklama také nesmí být cílena na mladistvé a nesmí budit dojem, že pod vlivem alkoholu budou lidé úspěšní a zlepší se jejich sociální postavení. Novela nově zakazuje v reklamě používat prvky pornografie, napadání politického přesvědčení a diskriminace rasy a pohlaví. Výslovně zakazuje klamavou a skrytou reklamu a stanoví podmínky pro reklamu, v níž je jedno zboží srovnáváno s jiným.

-čtk-

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.