Největší světový maloobchodní řetězec míří do Japonska
Největší maloobchodní řetězec na světě, americká společnost Wal-Mart Stores, koupí strategický podíl v japonské firmě Seiyu. Ta je v Japonsku pátým největším řetězcem a Wal-Mart za zhruba 6,1 procenta akcií zaplatí asi šest miliard jenů, tedy kolem 46 miliónů dolarů.
Americký kolos tak učiní první krok k tomu, aby se etabloval na japonském maloobchodním trhu. Největším akcionářem japonské firmy je finanční dům Sumitomo, který vlastní kolem 11,5 procenta akcií. Koupí ale dalších 5,1 procenta, za něž zaplatí přibližně pět miliard jenů.
“Podle podmínek dohody bude mít Wal-Mart možnost vložit do společnosti Seiyu nový kapitál v objemu až 260 miliard jenů a postupně tak svůj podíl zvýšit až na 66,7 procenta,” píše se ve společném sdělení firem.
“Vytvořením aliance s řetězcem Seiyu bude Wal-Mart schopen snížit riziko vstupu do Japonska,” podotkl analytik investiční společnosti Credit Suisse First Boston Jasajuki Sasaki. Poukázal na případ francouzského řetězce Carrefour, který se do Japonska vydal na vlastní pěst. Podle analytiků si Francouzi nevedou tak dobře, jak plánovali.
Na maloobchodním trhu v Japonsku se pohybuje až příliš mnoho subjektů, což se nedávno projevilo krachem společnosti Mycal. Ta přitom byla čtvrtým největším maloobchodním řetězcem v zemi. S problémy se ale potýkal i největší řetězec Daiei, kterého nakonec před bankrotem ochránila pomoc bank.