Objem gastronomického trhu se meziročně zvýšil o 10 %

13. 2. 2002 11:02

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Když něco, tak Allegro, říká tržiště v mezinárodní kampani od DDB Warszawa

Nový mezinárodní komunikační koncept spouští online tržiště Allegro, reaguje na rostoucí poptávku po větší personalizaci.

Reklama
SDG

Objem gastronomického trhu se meziročně zvýšil o 10 %. Vyplývá to z výsledků studie INCOMA Horeca Monitor 2001. Tento trend potvrzují i provozovatelé gastronomických provozoven – 53% z nich zaznamnává růst trhu, pouhých 7 % provozoven je konfrontováno s poklesem obratu, zbylých 40 % dosáhlo přibližně shodných výsledků jako v roce 2000. Tyto trendy jsou výrazně odlišné z hlediska typu provozovny – restaurace nižší kategorie dosáhly v roce 2001 menšího nárůstu obratu než provozovny střední a vyšší kategorie.
Výrazně diferencované je rovněž očekávání změn vyplývající z předpokládaného vstupu ČR do EU. Pouze 15 % restauratérů neočekává žádné změny po datu vstupu, negativní vliv předpokládají zástupci provozoven nižších kategorií (zejména v souvislosti s respektováním kvalitativních a hygienických norem). Naopak zástupci provozoven střední a vyšší kategorie jsou veskrze optimisticky naladěni a od integrace ČR do EU očekávají další impulzy, vedoucí k rozvoji jejich podnikání. Jako jeden z pozitivních faktorů označují tito podnikatelé rovněž kvalitní a pestrou nabídku na straně dodavatelů, zejména z řad významných mezinárodních výrobců a distributorů potravin a nápojů.
Pozitivní vývoj celého odvětví je dokumentován i investičním optimismem – více než 1/3 gastronomických provozoven předpokládá v období roku 2002 investice, které umožní dále zkvalitnit nabídku služeb. 44 % těchto investic by mělo směřovat do technologického a hygienického zázemí, přibližně 18 % investic by pak mělo zkvalitnit prostředí pro hosty konkrétních provozoven. 4 % celkových investic by mělo směřovat do informačních technologií, stejný objem je určen i pro trénink a rozvoj personálu.
Segment gastronomie je však z hlediska informačních technologií doposud podinvestován – dokumentují to následující údaje, jejichž zdrojem je rovněž studie INCOMA Horeca Monitor:
– Pouze 18% provozoven umožňuje platbu debetní či kreditní kartou (ve vyšším segmentu je tento podíl 56%)
– Pevnou telefonní linkou je vybaveno 98% všech provozoven
– Faxové spojení má k dispozici 33% provozoven (ve vyšším segmentu 78%)
– Počítač používá k práci 63% provozoven (ve vyšším segmentu 95%)
– Připojení k internetu a elektronickou komunikaci má k dispozici 22% provozoven (ve vyšším segmentu 71%).

Hlavní důvody vedoucí k pozitivnímu vývoji v gastronomickém segmentu vidí agentura INCOMA zejména ve zlepšení ekonomické situace domácí populace, v celkové kultivaci gastronomického trhu (který se tím stává atraktivnější pro zákazníky), intenzivní snahaze profesionálních dodavatelů (zejména potravin) o proniknutí do tohoto specifického distribučního kanálu a rovněž v nedávném snížení sazby daně z přidané hodnoty, které umožnilo velké části provozovatelů investovat do rozvoje vlastního podnikání.

Zdroj: INCOMA Research

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Bude i český sport bez odpadu?

Bude i český sport bez odpadu?

Ty největší sportovní kluby už podléhají povinnému nefinančnímu reportingu, za pár let se to bude týkat i těch menších. Český sport témata ESG zatím spíš míjel. To se ale začíná měnit.