Mediální zastupitelství ArboMedia odhaduje letos růst výdajů zadavatelů do reklamy v médiích v optimistické variantě na 6,8 procenta, tedy na 15,855 miliardy korun. Loni podle generálního ředitele ArboMedia Michaela Richtera zadavatelé investovali do reklamy 14,84 miliardy korun a předloni 14,02 miliardy korun.
Největší podíl reklamy očekává ArboMedia letos stejně jako v předchozích letech v televizích. Inzerenti by mohli do nákupu reklamního času televizí investovat až 7,35 miliardy korun, což by představovalo 8,9procentní růst. Televize by tak z celkového objemu prostředků, které společnosti v ČR věnují na reklamu, získaly 46,4 procenta a jejich podíl by se tak zvýšil o 0,9 bodu.
V oblasti tištěných médií očekává ArboMedia růst výdajů o 4,5 procenta na 5,85 miliardy korun, což by znamenalo 36,9 procenta reklamního trhu. Výdaje do venkovní reklamy by měly vzrůst o 6,1 procenta na 1,135 miliardy korun a na nákup reklamního času v rádiích by mohli zadavatelé věnovat až 1,095 miliardy, tedy o 5,3 procenta více než loni.
Výdaje na internetovou reklamu za loňský rok odhaduje ArboMedia na 160 miliónů korun, tedy výrazně nižší, než Sekce vydavatelů internetových titulů (SVIT), která loňský rok odhadla na 240 miliónů korun. Letos ArboMedia čeká růst na 190 miliónů korun, když SVIT předpokládá 330 miliónů korun. Podle Richtera údaje SVIT neodpovídají realitě.
Výdaje na reklamu v médiích budou letos výrazně ovlivňovat významné události, například již skončená olympiáda v Salt Lake City, ale i mistrovství světa ve fotbale a hokeji.
Zadavatelé však budou na druhou stranu zvažovat případné dopady recese v západní Evropě. Reklamní trh v ČR je navíc závislý na velkých nadnárodních zadavatelích, kteří mohou v rámci globální politiky škrtat rozpočty kvůli světové recesi, i kdyby zpomalení mezinárodních trhů přímo neovlivnilo českou ekonomiku. Pozitivně ovlivní výdaje případná privatizace energetiky a parlamentní volby.
Volby totiž přinesou jednak dodatečné investice především do venkovní reklamy. Zadavatelé ze strany firem si však také mohou být jisti, že vláda nebude letos škrtat, ale spíše peníze utrácet, řekl Richter.
Velký zlom pro reklamní trh bude znamenat v dubnu zavedení nového peoplemetrového výzkumu společnosti Mediaresearch, který nahradí dosavadní výzkum TNS. Změna metodiky výzkumu totiž podle Richtera může přinést změnu výsledků. Sekundová data narozdíl od dosavadních minutových však přinesou přesnější vyhodnocení sledovanosti jednotlivých spotů.
-čtk-