Nasycenost reklamou u veřejnosti roste, sex v reklamě se však líbí
Společnost Taylor Nelson Sofres Factum zveřejnila výsledky výzkumu Postoje české veřejnosti k reklamě, ze kterého vyplynulo, že nasycenost reklamou i nadále mírně roste. Zřejmá přesycenost reklamou je např. u televize, kde dosahuje úrovně 82.6 % respondentů. Druhé místo si se 70 % poslední tři roky udržuje reklama v poštovních schránkách. K zajímavým změnám došlo zejména u rozhlasu. Lidé, kteří se cítí zavaleni reklamou, se posouvají z věkové skupiny nad 60 let do nižší skupiny 45 až 60 let. Výzkum se uskutečnil v prosinci 2001, dotazováno bylo 977 osob ve věku nad 15 let.
Dále z něj vyplynulo, že pouze 27 procent respondentů si na základě reklamy koupilo nějaký výrobek. Naopak 63 procent lidí tvrdí, že se reklamou nikdy ke koupi svést nenechali. Oproti předešlému roku tak klesl počet lidí, kteří přiznávají nákup pod vlivem reklamy, až o 8 %.
Mezi těmi, kteří přiznávají nákup na základě reklamy, je výrazně více žen (47 procent) než mužů (29,2 procenta). Na základě reklamy lidé nakupovali kosmetiku, prací prášky, čisticí prostředky, jogurty, cukrovinky, domácí elektrospotřebiče a elektroniku, ale nově i mobilní telefony.
Z konkrétních televizních reklam se lidem nejvíce líbila reklama na Dobrou vodu (11,9 %), Oskar (9,4 %), Orion – Čokoládová hvězda (6,3 %), Fernet Stock (5,7 %) a Coca-Colu (5,3 %). Naopak mezi nejméně oblíbené patří reklamy na dámské hygienické potřeby (10,1 %) a Eurotel – Go sady (6,9 %).
Lidé přitom požadují od reklamy pravdivou informaci, která je podána vtipně, zajímavě a srozumitelně. Příliš mnoho reklamy je podle respondentů v televizi (82,6 procenta) a poštovních schránkách (70 procent). Naopak v místě prodeje by spotřebitelé uvítali více reklamy.
K reklamě na internetu se vyjádřilo 30 procent dotázaných. Z nich necelá třetina se domnívá, že je na internetu reklamy příliš mnoho a 11 procent by uvítalo reklamy více.
K sexuálním motivům v reklamě jsou Češi tolerantní, naopak reklamu na cigarety by omezili. Jak vyplývá z výzkumu agentury TNS Factum, pokud je erotický či sexuální motiv pro propagaci daného výrobku vhodný, zhruba 33 procentům občanů se tyto reklamy líbí. Erotika v reklamě pobuřuje naopak méně než devět procent občanů.
K reklamám na cigarety jsou lidé podstatně méně tolerantní. Zakázat tuto reklamu by uvítalo 40,1 procenta populace, přičemž reklamu na cigarety odmítá 45,9 procenta žen a 34,2 procenta mužů. Liberální postoj k tabákové reklamě zastává 22,3 procenta obyvatel, což je v porovnání s rokem 2000 o 2,4 procenta více.
Názor na reklamu na léky není mezi českou populací vyhraněný. Více než třetina dotázaných tuto problematiku považuje za příliš složitou a nedokáže se k ní vyjádřit. Podle 32,7 procenta občanů má být reklama na léky omezena. V roce 2000 požadovalo regulaci reklamy na léky 34,1 procenta respondentů.
-gs, man-
Podobné zprávy

Dvacet reklam, které zaručeně fungují

DATA: Letáky jsou zpět. A nabobtnaly
