Lékaři požadují úplný zákaz reklamy na tabák
Kouření je v České republice příčinou každého pátého úmrtí a u kuřáků dokonce každého druhého. Česká lékařská společnost Jana Evangelisty Purkyně proto požaduje zákaz veškeré reklamy na tabákové výrobky mimo místo prodeje, řekl její člen Václav Janoušek.
Výrobci cigaret by neměli sponzorovat různé akce a mělo by být zakázáno také používání loga tabákových výrobků pro jiné zboží. Reklamu na tabákové produkty upravuje novela zákona o reklamě, o níž bude na nadcházejícím zasedání jednat sněmovna. Návrh ministerstva průmyslu a obchodu ale reklamu na cigarety výrazně neomezuje.
Podle Evy Králíkové z 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy reklama nejvíce ovlivňuje děti ve věku 12 až 13 let a většina kuřáků začíná kouřit ve věku 13 až 14 let. Králíková připomněla, že země Evropské unie se chystají přistoupit k zákazu reklamy tabákových výrobků. V některých státech již zákaz platí.
Kardiolog Jaromír Hradec uvedl, že kouření je hlavním ovlivnitelným rizikovým faktorem srdečně-cévního onemocnění, která jsou příčinou více než poloviny úmrtí. Pokud pacient po infarktu přestane kouřit, sníží riziko dalšího infarktu o 40 procent.
Počet vykouřených cigaret významně ovlivňuje také vznik rakoviny. Podle Evy Sedláčkové z Onkologické společnosti je v České republice hlášeno ročně 60.000 nových případů zhoubných nádorů, třetina z nich je důsledkem kouření. V případě rakoviny plic představují cigarety dokonce devadesátiprocentní riziko. Sedláčková přirovnala reklamu na tabák k reklamě na požívání jedovatých hub. Rozdíl je v tom, že jedovatost tabáku se projeví až po letech.
-čtk-
Podobné zprávy

Každý si myslí, že v práci jen hraju hry
KOMENTÁŘ: Značky a jejich politický engagement

Jarní kampaň Zoot: „I bez retuší vám to sluší“
