Philip Parun: Hráči NBA jsou v marketingu maximálně využívaní

10. 9. 2019 16:09

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Projekt Demagog.cz spustil kampaň s cílem bojovat proti šíření dezinformací v České republice. Mottem „Dezinformace nás mohou zasáhnout více, než si myslíme“ se projekt snaží zdůraznit naléhavost osvěty veřejnosti o rizicích, která pro společnost čím dál více představují dezinformace.

Reklama
SDG

Phillip Parun je mužem, který basketbal miluje od malička. Přes angažmá v marketingu Vodafonu a Ogilvy se k basketbalu vrátil. Dlouhá léta v Čechách zastupuje a snaží se rozvíjet ty nejlepší hráče. Nyní svoji společnost spojil s Octagonem, jednou z neprestižnějších sportovně marketingových agentur světa, a tak se musel přestěhovat do Chicaga. Shodou okolností do města, kde bude následující tři roky hrát nejlépe vydělávající český sportovec Tomáš Satoranský za místní Bulls.

Jak jste se vůbec dostal k basketu?

Můj tatínek Onny Parun (mj. finalista Australian Open) hrál profesionálně tenis, ale když mě viděl na pár lekcích, tak mi doporučil zkusit něco jiného. K srdci mi přirostl basketbal. Jeho otevřená kultura mi je zejména v americké verzi blízká. Na hřišti můžete potkat bankéře, učitele, hasiče, bezdomovce a třeba agenta s dětmi. Všichni si rozumí, na každém je také vidět, že míč má v ruce od malička.

Kdy Vás napadlo, že začnete zastupovat hráče?  

Když jsem začínal hrát, byli tady jen zahraniční agenti. V té době jsem viděl film Jerry Maguire s Tomem Cruisem a hned jsem věděl, že něco podobného by mě bavilo. Zkusil jsem obejít pár fotbalových agentů, ale bylo to poměrně uzavřené společenství. Jeden z nich mně nabídl, že bych mohl u něj dělat basket, ale z dohody sešlo.

A co bylo dál? Pracoval jste ve Vodafonu a také v agentuře Ogilvy.

Marketing mě hrozně baví, sbíral jsem zkušenosti ve velkých firmách. Pro sportovní marketing, kterému se nyní věnujeme, to byla škola k nezaplacení. Ale i v těchto firmách mě to pořád táhlo k basketbalu. Začal jsem od píky sám na pracovním počítači. Myslím, že i dnes přemýšlím hlavně z pozice marketéra. Rozvoj hráčů, kvalitní komunikace, vyjednávání s kluby, partnery o ceně…  

Na mistrovství světa jste měl několik hráčů. To je slušná reference. Kolik vlastně?

Jen v českém týmu má PP Group šest hráčů. S Octagonem celkem jednadvacet.  

Co vůbec říkáte na účast našeho týmu po 37 letech?

Je to fantastický úspěch. Vyústění dlouhodobé práce lidí v basketbalovým prostředí, velkého úsilí a pracovitosti hráčů.

Co to může pro basketball v ČR marketingově znamenat?

Už samotný fakt účasti byl velkým příslibem. Ale celkové umístění, prezentace týmu ve všech zápasech, to je obrovská příležitost, kterou musí český basketbal zúročit. Velkou devizou současnosti je úspěch hráčů v zahraničí. Zejména Tomáš Satoranský, který hraje NBA a má chuť českému basketu vracet co mu dal. Jeho příběh přitahuje nejen mladé, ale i širokou veřejnost. Základ nejen pro marketingový vzestup je tedy dobrý.

Bude to asi dost práce.

Bude, hlavně pro federaci. Má silný tým, plánuje pořádat mistrovství Evropy 2021 v Praze. Osobně to vidím dobře.

Několikrát jsme spolu mluvili, že basketball v Čechách má potenciál být mezi top třemi sporty a výhledově i zamíchat s pořadím. Co mu k tomu ještě chybí?

Důležitý je kontakt se zahraničním basketbalem. Dalším faktorem je financování a podpora týmových sportů a určitá preference státu, který se rozhodne určité sporty podporovat více. A to nejen finančně, ale třeba i na základních a středních školách.

Co komunikace, marketing?

Určitě kriticky důležitý segment skládačky. Nyní mám informace, že se tomu nejužší vedení federace v čele s Miroslavem Janstou intenzivně věnuje, a to je dobře. Doufám, že to bude mít podporu i lidí v hnutí, v klubech. Bez toho to nepůjde. Sport dnes již konkuruje mnoha dalším aktivitám, které jsou v oblasti marketingu a komunikace daleko silnější. V Americe jsou tahouny sportu profesionální soutěže. NBA, která má jeden z nejsilnějších marketingových týmů ve státech, táhne basket.

Pro každého basketbalistu je snem hrát NBA, předpokládám, že i agent sní o spolupráci s touto soutěží. Byl to důvod, proč jste se přestěhoval do státu i s rodinou?

Byl to určitě jeden z hlavních důvodů. Chtěl jsem toto prostředí poznat z blízka.

Nepřehlédněte:
Prioritou Českého olympijského výboru je přilákat ke sportu mladé lidi, říká Jiří Kejval

Nejen že jste se přestěhoval, ale Vaši firmu jste spojil s Octagonem, jednou z neúspěšnějších sportovně marketingových firem světa. Proč?

Byl to přirozený růst. V Česku jsme společně s mým týmem dokázali vlastně všechno. Měli jsme hráče v klubech, které hrají poháry, hráče ve všech úrovních reprezentace. Pak jsme přestoupili hráče do nejlepších evropských lig a zbývala NBA. Octagon sehrál klíčovou roli při hledání optimální pozice Tomáše Satoranského v NBA a když se naskytla příležitost spolupráci prohloubit, rychle jsme se domluvili.

Jaká je tedy nyní Vaše role?

Stále stejná. Mým úkolem je dostávat hráče do NBA a do top evropských soutěží. Byl jsem jmenovaný do boardu evropského Octagonu. V Evropě působí padesát našich agentů a já jsem s nimi v dennodenním kontaktu.

Co Vám ten rok tedy dal? Naplňují se vaše očekávání?

Neuvěřitelná zkušenost a budování sítě kontaktů. Pravidelně jednám se zástupci klubů, jsem v kontaktu s lidmi z NBA. Z Čech bych takové možnosti neměl. Je to i škola z pohledu nasazení. Je tady naprosto konkurenční prostředí. Na každé místo, které vypisujeme se přihlásí třicet, čtyřicet velmi vzdělaných lidí z prestižních universit, kteří jsou připraveni pracovat sedm dní v týdnu.

Ještě zpátky k NBA. Co byste vypíchl jako klíčové faktory úspěchu tohoto sportovního produktu?

Je to byznys. Vše je orientované na výkon. Na všech úrovních panuje naprostá profesionalita, nejen nejlepší hráči, ale i manažeři, byznysmeni. Překvapivě ustupuje klubismus a klíčový důraz je dáván na hvězdy. Ty přitahují největší zájem globálního publika. Klíčové z hlediska marketingového úspěch NBA je obal. Ať už jde o televizní zpracování, nebo třeba merchandising.

NBA se snaží prosadit v Asii i Evropě. Budeme mít možnost ji vidět i v Praze?

Jak už jsem říkal, NBA je globální produkt, a hlavně v Asii je pro tento segment obrovský trh. Proto se pravidelně hrají zápasy v těchto destinacích. Česko je pro ni malý trh. Nepředpokládám, že v dohledné době budou mít Češi příležitost vidět tým této soutěže v Praze. I když bych si to moc přál, nejen kvůli Tomášovi.

Sedíte nyní v Chicagu a vidíte detailně práci v klubech NBA. Jaký důraz dávají na zlepšování hráče? 

Je to hodně o samotném hráči. Hráč musí chtít a klub mu vytváří ty nejlepší podmínky. Pro klub jsou hráči obrovské investice, a tak si je střeží. Na druhou stranu kalendář je strašně nabitý, hrají 82 zápasů, někdy čtyři zápasy v pěti dnech. Takže je to spíš o kvalitní regeneraci a taktice. Na zlepšování dovedností je čas mimo sezónu, případně na individuálních trénincích.  

Phillip Parun

Co z pohledu marketingu. Jaké mají hráči povinnosti?

Jakmile hráč podepíše smlouvu, je maximálně využívaný jak směrem k partnerům, tak směrem k fanouškům. Není výjimkou, že hráč stráví velmi často desítky minut podepisováním dresů, často se objevují na akcích partnerů, či charitativních programech.

Poskytuje NBA hráčům nějakou podporu, trénink, mediálního kouče? Mají v klubu nějakého manažera na komunikaci? 

Ne manažera, ale celé týmy, a to jak pro marketing, tak pro PR. Tito lidé jsou součástí klubu a jsou v pravidelném kontaktu s hráči. Každý hráč, který přijde do NBA, na začátku projde školením o pravidlech této soutěže, jak se má chovat k mediím, k fanouškům, jak se vyjadřovat.

Musíme se také více dostat k Tomášovi Satoranskému, který je vaší největší hvězdou. Jak dlouho spolupracujete?

Spolupracujeme od jeho patnácti let. Záměrně říkám spolupracujeme, protože to je práce celého týmu, který kolem něj po celou tu dobu stavíme.

Čím je tak výjimečný, že se stal už ve 27 letech nejlepším českým basketbalistou všech dob?

Dobrá otázka. I my stále zkoumáme, co je ten klíčový faktor. Je to pro nás důležité, protože nám to má ukázat cestu k dalším podobným hráčům v budoucnosti. U Tomáše jsou to výjimečné fyzické a talentové dispozice. Ale nejvíc ho odlišuje jeho profesionalita, vůle a touha být nejlepší. Jsem přesvědčený, že kdyby se rozhodl pro jakoukoli jinou činnost, patřil by k těm nejlepším.  

Nyní po přestupu z Washingtonu by měla být jeho role v týmu výraznější. Změní se tím i jeho atraktivita pro trh ve Státech, případně pro NBA?

Tomáš přežil inkubační dobu. Mnoho evropských hvězd se dostane do soutěže, ale hodně jich tu příležitost nedokáže využít. Tomáš si za ty první léta získal velký respekt, a to dokumentuje i výše smlouvy a také plánovaná pozice v týmu.

Myslíte si, že má šanci stát se jednou z výrazných hvězd NBA, tak jak se to podařilo třeba Jaromírovi Jágrovi v HNL?

Osobnostní předpoklady na to má, ale také bude hodně záležet, jak bude úspěšný tým. Současnými výkony na mistrovství světa ukazuje, že skutečně patří do špičky.    

O Tomáše se nestaráte jen z pohledu přestupů, ale také budujete jeho značku v Čechách. To je standard vašeho servisu, nebo to po Vás Tomáš vyžaduje?  

Myslím, že je to vzájemné. Pokud by nebyl ze strany Tomáše zájem, nebyla chuť v této oblasti spolupracovat, nemohli bychom být v tomto úspěšní. V každé oblasti spolupracujeme se špičkami v oboru a není tomu jinak i v marketingu. Na experimenty není čas ani prostor.

A jste úspěšní?

Myslím, že ano. Přesně víme, jak chceme Tomáše prezentovat, s jakými hodnotami ho spojovat. Z toho také vychází nejen komunikace, ale také partnerský pool.

Jaký zní ten příběh?

Je to příběh mladého úspěšného a cílevědomého muže, který se dokázal zorientovat a prosadit v zahraničí. Hrál za jeden z nejznámějších klubů světa Barcelonu a v úspěšné kariéře pokračuje i za mořem, kde nyní hraje za jeden z nejznámějších klubů NBA. Důraz dáváme i na jeho vzdělanost, přirozenost a všeobecný rozhled.

Co má Tomáš za partnery?

Jen ty, kterým Tomáš důvěřuje a zároveň vyznávají stejné hodnoty, které jsou ve zmíněném příběhu. Například Adidas, Audi, firma Blažek.

Jak ho využívají? Máte od nich zpětnou vazbu ohledně přínosu této spolupráce?

Už jen samotná asociace s Tomášovým příběhem je pro značky cenná, zároveň ho využívají pro různé firemní eventy, případně kampaně. Například s Adidasem jsme zrealizovali již několik kempů pro naděje českého basketbalu za účasti zahraničních trenérů. Pro tuto příležitost vznikl i sportovní set se značkou SATO.

Psali jsme:
Philip Parun: Hráči NBA jsou v marketingu maximálně využívaní

Jak vznikla?

Tomáš měl už svou značku v době, kdy hrál za Barcelonu. Ve Washingtonu dostal přezdívku SATO, která se mu moc líbila a stala se inspirací i pro update.

Jak s ní pracujete?

Kromě pravidelném pražském kempu nadějí, s ní pracujeme hlavně na sociálních sítích, připravujeme i vlastní merchandising. Tomáše to moc baví. 

A co TV NOVA? Myslím, že tato stanice odvedla poměrně důležitou roli v představení Tomáše široké veřejnosti.

Určitě a to nejen tím, že pravidelně vysílá zápasy NBA, ale také o jeho výkonech pravidelně informují Televizní noviny, které mají velký zásah. Vždy po zprávách mi chodí pravidelně mnoho SMS zpráv a gratulují Tomášovi k zápisu v daném zápase.

Co dalšího?

Jsou s námi a Tomášem v pravidelném kontaktu. Využívají ho pro různé basketbalové pořady, upoutávky pro své vysílání. Hodně se také věnovali utkání v Londýně. Moc nám pomáhá i Alan Záruba, který komunikuje i s vedením NBA.

Když je nyní nejlépe placeným hráčem, mají firmy větší zájem o marketingová partnerství?

Kontakty probíhají, ale spíš je to tak, že firmy hledáme my tak, aby korespondovaly se zmíněným příběhem. Zároveň je pro nás důležité, aby měl Tomáš dostatek času sám na sebe a rodinu.

A na americkém trhu je to jak?

Vše záleží na tom, jak se Tomáš nyní v Chicagu prosadí a jak bude úspěšný tým. Myslím ale, že i tento rozměr jej čeká.  

Basketbal je z globálního pohledu druhým sportem světa, NBA jednou z nejbohatších soutěží. Marketingově skvěle vedený byznys. Díky současné euforii kolem českého týmu na mistrovství světa se důrazně hlásí o pozici v TOP3 i u nás. Zápas našeho týmu proti USA vidělo přes miliardu diváků, sledovanost v Čechách byla srovnatelná s reprezentačním fotbalem. Tuto pozici podtrhla i nová smlouva Tomáše Satoranského v NBA, která z něj udělala nejlépe vydělávajícího českého sportovce.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Projekt Demagog.cz spustil kampaň s cílem bojovat proti šíření dezinformací v České republice. Mottem „Dezinformace nás mohou zasáhnout více, než si myslíme“ se projekt snaží zdůraznit naléhavost osvěty veřejnosti o rizicích, která pro společnost čím dál více představují dezinformace.