Investice do reklamy loni meziročně vzrostly o deset procent. Nejdynamičtější je digital, ani ostatní segmenty však nestagnují. Reklamu a komunikaci je třeba začít vnímat jako důležitý ekonomický sektor. S odvoláním na nedávný monitoring společnosti Nielsen Admosphere - ale i vlastní průzkum mezi zadavateli reklamy - to na tiskové konferenci nazvané Zpráva o české reklamě a komunikaci 2017 uvedla Asociace komunikačních agentur (AKA).

Nielsen ve svém monitoringu AD Intel zjistil, že souhrnná ceníková hodnota využitého reklamního prostoru loni přesáhla hranici 100 miliard korun. AKA zase tvrdí, že investice do mediální reklamy – tedy TV, tisku, rozhlasu a out-of-home – loni mírně vzrostly na 51,5 miliardy korun, zatímco investice do reklamy nemediální – jako jsou eventy, direct marketing nebo sponzoring – rostly výrazněji na 58,1 miliardy korun.

Celkové výdaje na komunikaci na internetu bude publikovat sdružení SPIR teprve během února. AKA však odhaduje, že realistické tržby celého trhu reklamy se pravděpodobně pohybují kolem 150 miliard korun.

Podle chairmana AKA Marka Hlavici je tak domácí reklamní průmysl z hlediska obratu několikanásobně silnější než průmysl textilní a svou velikostí se může srovnávat třeba s hutnictvím a metalurgií.

„Reklamu a komunikaci je třeba začít vnímat jako důležitý ekonomický sektor. Je to služba s vysokou přidanou hodnotou, která má i exportní potenciál. Z České republiky se řídí a obsluhuje komunikace mnoha značek v zahraničí,“ řekl k tomu prezident asociace a výkonný ředitel agentury McCann Prague Jan Binar.

S tím souvisí i to, že ceny služeb komunikačních agentur loni vzrostly v průměru o 20 procent, stejně jako jejich personální náklady. Některé, zejména specializované profese na seniorní úrovni, jsou silně nedostatkové a česká reklama stále více spoléhá na pracovníky ze zahraničí. A to nejen ze zemí bývalého východního bloku, ale i z tak rozvinutých trhů jako jsou Británie nebo Španělsko.

V roce 2017 taky významně vzrostl počet veřejných zakázek v oblasti komunikace. Jejich objem se zvýšil meziročně o 18 procent na 1,35 miliardy korun, zatímco absolutní počet zakázek vzrostl z 256 na 851. AKA se domnívá, že svůj díl na tom mají i její aktivity, jako jsou školení a poradenství a uplatňování Metodiky zadávání veřejných zakázek AKA.

Podle Lucie Češpivové, předsedkyně sekce českých nezávislých agentur a partnerky v agentuře Dorland, tedy stoupá počet zakázek z veřejné sféry a současně klesají jejich objemy. Především je však povzbuzující, že "počet zrušených tendrů ve veřejné správě klesl na polovinu a roste počet zadavatelů z veřejné správy, kteří si uvědomují, že reklama není komoditní záležitost, ale že důležitá je její kvalita".

Představitelé asociace, která sdružuje největší subjekty českého reklamního průmyslu, považuji jeho další vyhlídky za slibné. „Očekávám, že tato konjunktura bude trvat nejméně do roku 2019, jsem velmi optimistický,“ uvedl Petr Chajda, předseda výboru asociace mediálních agentur (ASMEA) a šéf komunikační skupiny Dentsu Aegis ČR a SR s tím, že český reklamní průmysl má v současnosti zhruba stejné výsledky jako polský, přičemž Polsko je čtyřikrát větší než Česko.

Za atraktivní zaměstnání ovšem považuje práci v reklamě podle dalšího průzkumu asociace 52 procent mladých lidí, což je méně než v minulosti. „Založili jsme pracovní skupinu pro pojmenování hodnoty, kterou agentury přinášejí trhu. Chceme ukázat, co kvalitní komunikace dokáže, jaký má dopad a že stojí za to zaplatit si lidi, kteří ji dokáží připravovat," dodal Jan Binar s tím, že českou reklamu „čeká soutěž o ty nejlepší lidi“.

reklama
reklama
reklama