Reklamní tvůrci občas přestřelí a pak se nestačí divit, jaký poprask jejich kampaň vyvolala. Následuje zpravidla stažení kontroverzní práce a omluva. A někdy zase firmy stáhnou reklamu samy a spoléhají naopak na to, že pověst o "zakázanosti" a "kontroverznosti" daného počinu napomůže k jeho šíření zdarma. Ať tak či onak, jaké aktivity se zařadily mezi ty nejkontroverznější během letošního roku?

Do výběru jsme zařadili pět sporných aktivit v České republice. V některých případech šlo o kontroverze úmyslné a plánované, v některých zřejmě tvůrci sami nepředpokládali, co se z jejich námětu vyvine.

reklama
reklama

T-Mobile s polským obchodníkem

Nedá se nic dělat, kauzu vánoční kampaně T-Mobilu nemůžeme opominout. Za stromek maskovaný šmelinář, který prodává nefunkční mobil, vedl ke stížnosti polské velvyslankyně a z vysílání zmizel. Poprask vyvolala také prvotní reakce agentury Saatchi & Saatchi, konkrétně Ondřeje Hübla, který Polákům doporučil na Facebooku agentury starat se spíš "o kvalitu potravin určených nám než o kvalitu reklam, které nejsou určené jim". Mimo jiné to vyvolalo veselé diskuse na téma, co mělo ničivější dopad: jestli polská posypová sůl na Čechy, nebo český metylalkohol na Poláky. Také Saatchi & Saatchi svůj příspěvek později stáhla.

Čeští premiéři pro internetovou seznamku

Billboardová kampaň internetové seznamky pro zadané AshleyMadison využila tváře tří bývalých českých premiérů, kteří měli problémy se svými nemanželskými vztahy. Konkrétně šlo o fotografie Mirka Topolánka, Petra Nečase a Jiřího Paroubka, které provázel slogan "Proč by se měli bavit jenom premiéři". Arbitrážní komise Rady pro reklamu rozhodla o neetičnosti kampaně a požadovala její stažení. AshleyMadison ovšem billboardy stáhnout odmítla. Není divu. "Kontroverzní" reklamy se známými osobnostmi patří mezi její základní komunikační metody na všech trzích, kde působí (celosvětově má přes 27 milionů registrovaných uživatelů, v Česku začala fungovat v červenci).

AM 1

Komerční banka to zkouší pořád

Také Komerční banka si v posledních letech zakládá na tak či onak provokujících reklamách, které by jí dodaly trochu rebelský punc a které produkuje agentura Havas Worldwide Prague. V únoru tak odprezentovala spot, v němž se její půjčky proměnily v trojici hašteřivých ženských, které si přeje uklidit anglicky vyhlížející gentleman. Spot vyvolal facebookový protest designové agentury Butterflies & Hurricanes, jejíž zakladatelky oznámily, že u banky ruší svůj účet. U arbitrážní komise Rady pro reklamu ale reklama nakonec prošla.

Web s koulemi, nebo varlaty?

Naopak narazila billboardová kampaň bulvárního internetového magazínu Extra.cz, který vydává společnost Extra Online Media. Billboard, na němž je vyfotografován šéfredaktor zmíněného magazínu Pavel Novotný ve společnosti dvou spoře oděných modelek, to vše provázeno sloganem "Jediný web, který má koule", vyvolal spoustu nesouhlasných reakcí. Arbitrážní komise Rady pro reklamu jim dala za pravdu a upozornila společnost, že její kampaň je neetická a měla by být stažena. Kampaň však už byla mezitím stejně ukončena. Web pak zveřejnil sarkastické prohlášení, že změní slogan na znění "Jediný web, který má varle", kde slovo "varle" bude překrývat hvězdička a nápis "Děti neptejte se rodičů, co je pod tou hvězdou za hrůzu".

extra

Twerking na VŠE

Tak tohle není reklama, ale skandál to byl. Stál za ním opět internetový magazín Extra.cz, který v rámci soutěže Miss VŠE nechal předvést tzv. twerk, tedy taneční pohyb spočívající ve vrtění zadečkem. Záznam z celého výstupu vzbudil bouři v sociálních sítích a nakonec se zasloužil také o zrušení celé soutěže, protože rektorka VŠE Hana Machková po jeho zhlédnutí prohlásila, že příští rok nepovolí žádnému subjektu využít značku Vysoké školy ekonomické pro organizaci soutěže. Nad twerkingem se pohoršil i děkan Národohospodářské fakulty VŠE Miroslav Ševčík, kterého přitom dřív nerozhodilo ani neoprávněné používání majáku při jízdě v protisměru po dálnici – tento sport vlastně sám provozoval.

reklama