Foto: Accenture

Reuters Institute: Důvěra ve zpravodajství klesá, předplatné stagnuje

16. 6. 2022 07:06

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

O2 a Air Bank prohlubují spolupráci s platformou Unity

Věrnostní platforma Unity navazuje na dřívější spolupráci O2 a Air Bank, do budoucna se přidají další společnosti ze skupiny PPF.

Reklama
SDG

Nová studie Reuters Institute Digital News Report 2022 ukazuje, že přibývá lidí, kteří se zpravodajským informacím vyhýbají. Počet online předplatitelů v Česku mírně poklesl.

Studie také tradičně zkoumala důvěryhodnost lokálních médií. Obecně důvěra ve zpravodajství v Česku v porovnání s loňským rokem klesla o dva procentní body na 34 procent. Žebříček vede Český rozhlas, po něm následuje Česká televize a na třetím místě se umístily Hospodářské noviny. Staly se tak nejdůvěryhodnějším deníkem a soukromým titulem na tuzemském trhu.

Důvěra v česká média

„Je to nejlepší ocenění pro naše autory. A bereme ho jako budoucí závazek vůči čtenářům. Doba pro seriózní média není jednoduchá, o to více mě těší, že stále přibývá lidí, kteří si platí naše předplatné na HN.cz,“ uvedl šéfredaktor Hospodářských novin Jaroslav Mašek. Vysoké důvěře se těší i Seznam Zprávy, které skončily na čtvrtém místě.

Hlavním zdrojem informací v jsou v Česku nadále internet a sociální sítě, dohromady to platí pro 88 procent uživatelů. Druhým nejsilnějším místem pro sledování zpráv je televize.

Většina konzumace zpravodajství probíhá v Česku přes počítačovou obrazovku, tento podíl ale spíše mírně klesá (aktuálně 66 %). Roste naopak konzumace zpráv přes mobilní telefony (62 %).

Za digitální zpravodajský obsah aktuálně platí 12 procent lidí v Česku, což je o jeden procentní bod méně, než loni. Obecně předplatitelů přibývá spíše v bohatých státech jako je Německo či Švédsko. Jak shrnul u nedávný Innovation in Media 2022/23 World, poslední dva roky byly ve znamení návratu k seriózním zprávám a zároveň růstu online předplatného. Je otázkou, jestli je to udržitelné i pro tituly, které nemají globální publikum.

PSALI JSME
Inovace v médiích probíhají závratným tempem. Jak je udržet?

Co se týče zajímavých specifik jednotlivých zemích, tak ze studie vyplynulo, že například pouze 26 procent lidí v USA věří zprávám, což je meziroční pokles důvěry odpovídající třem procentním bodům a zároveň nejnižší důvěra ve zkoumaném vzorku zemí. Zajímavostí je i Indie, kde je tak silná orientace na mobilní telefony, že přes ně 72 procent lidí konzumuje zpravodajství. Ve Velké Británii 46 procent respondentů říká, že se zpravodajství vyhýbají „někdy“ a „často“. To je v porovnání s rokem 2016 dvojnásobek.

Foto: Accenture

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Projekt Demagog.cz spustil kampaň s cílem bojovat proti šíření dezinformací v České republice. Mottem „Dezinformace nás mohou zasáhnout více, než si myslíme“ se projekt snaží zdůraznit naléhavost osvěty veřejnosti o rizicích, která pro společnost čím dál více představují dezinformace.