Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Pxhere
Newsletter

AI je budoucností módní e-commerce. Zvýší konverze a poradí s výběrem

KomentářMichal Barla, Luigi’s Box17. 2. 202216. 2. 2022

Podle výzkumu Fashion (Re)search se v roce 2020 vyšplhal obrat české módní e­‑commerce na 31 miliard korun a v roce 2021 očekávaly růst o 14,11 procenta na 35,69 miliardy korun. Přesto řada e­‑shopů zápasí s tím, že u nich zákazníci nenajdou to, co hledají, ačkoli obchod dané zboží reálně nabízí.

Přehrabovat se módními kousky má něco do sebe i na internetu. Zatímco v kamenné prodejně zákazníkovi poradí prodavač, v online prostředí tuto roli zastupuje funkce vyhledávání. Naše data od více než dvou tisíc klientů ukazují, že zákazníci používající vyhledávání nakoupí 3 až 5krát častěji než ti, kteří se přijdou „jen podívat“. Napříč segmenty využívá tuto funkci asi pětina zákazníků, někdy dokonce až 50 procent. Výjimku je móda — tu přes vyhledávání nakupuje jen 7 až 15 procent lidí, i když zajišťují v průměru třetinu až polovinu obratu oděvních e­‑shopů.

Rozdíly jsou vidět také v tom, jak zákazníci s vyhledaným zbožím interagují. V elektronice, knihách nebo v lékárenství si z první stránky výsledků vybere až 90 procent lidí, na druhou přejde jen 10 procent. Ve fashion segmentu naopak zákazníci nemají problém projít i desítky stránek zboží, než najdou jedno ideální. Obvykle totiž mají dopředu jen obecnou představu o tom, co chtějí, zboží vybírají podle vizuální stránky. A to by mělo reflektovat i nastavení vyhledávacího nástroje.

Při vyhledávání módy zákazníci často zadávají poměrně vágní popis zboží, nestačí proto jen nabídnout produkty s obdobným názvem. Systém je musí umět vyhodnotit na základě relevance vůči hledané frázi. Pokud uživatel zadá „zelený batoh“ a obchod mu produkt zobrazí i v jiných barevných kombinacích, může takový nepřesný výsledek vést zákazníka až k odchodu ze stránky. Často se totiž setkáváme s tím, že e­‑shopy mají u výrobku nastavenu určitou barvu jako primární. A tu pak zobrazují, i když zákazník zadal úplně jinou.

Roli hraje i fonetické vyjadřování, které se promítá do vyhledávání. Češi a Slováci totiž vyslovují spoustu značek po svém. Například Nike považují za „Najk“, zatímco se vyslovuje „Najký“ a Givenchy skomolí na „Givenči“ místo správného „Živonši“. Což představuje zásadní problém nejen pro zastaralé fulltextové vyhledávače. Tento problém je navíc umocněn různými jazykovými mutacemi. V Luigi’s Box se nám jej daří zásadně eliminovat díky umělé inteligenci. Když zákazník i při zadání s překlepem vybere určitý produkt, přiřadí mu AI vyšší prioritu. Ve výsledcích jej pak posouvá výše podle toho, kolik zákazníků udělá stejnou chybu.

Stále častěji e­‑shopy umožňují při vstupu na stránky rozlišit, jestli je zboží pro muže, ženu či dítě. Tato skvělá myšlenka ale narazí ve chvíli, kdy nastavení použijí i ve vyhledávání — to se pak může vrátit bez výsledků, přestože e­‑shop daný sortiment nabízí. Pro zákazníka je to signál chybějícího zboží či nekvalitního vyhledávače. Oba případy pak mají za následek totéž — ztrátu ochoty zde nakupovat.

V módě vyhledávač slouží spíše k inspiraci, ukázat aktuální trendy, poradit s výběrem. A právě zde přináší umělá inteligence do e­‑commerce velký potenciál. Nakupující bude brzy moci nahrát do vyhledávače obrázek vysněného módního kousku a umělá inteligence mu najde dané zboží či alternativy se stejným vizuálem. Nebo nabídne oblečení, které mu pomůže definovat vlastní styl.

Zavřít reklamu

Webglobe spustila první kampaň v Česku a na Slovensku

Starší článek

McDonald’s ulovil šéfkuchaře. Kvalitu zkontroluje Přemek Forejt

Novější článek

Podobné zprávy

Newsletter

Cross-medialitu ovládlo Performio

Významným oceněním v rámci ceny Agenturní spolupráce roku udělované českou internetovou jedničkou Seznam.cz se v kategorii Cross-mediální spolupráce roku…
19. 5. 202218. 5. 2022
Newsletter

Když obsah buduje brand

Služba Seznam Native může nejen zvýšit znalost značky, ale dokáže také značně posílit její preference.
12. 5. 202211. 5. 2022
Newsletter

Esport se může inspirovat MMA

Že jde vybudovat silná nová sportovní komunita, dokazuje úspěch MMA, říká vedoucí oddělení sponzoringu a eventů Tipsportu Martin Ptáčník.
9. 5. 20228. 5. 2022
Newsletter

Jak automatizovat procesy nebo digitalizovat marketing? Digital Transformation Summit odpoví už za týden  

Už za týden se inovátoři na poli digitalizace a automatizace podělí o své zkušenosti na 3. ročníku Digital Transformation Summitu. Těšit se můžete na…
5. 5. 20224. 5. 2022
Reklama
Forum Media banner 300x250
ČEZ vize banner 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Publicis Groupe vstupuje do retailu s týmem Jaroslava Sodomky
CMO Partners se stal Robert Chmelař

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.