Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: iStock
Newsletter

Kvóty: podpora změn, nebo jejich brzda?

Hana Součková, SAP ČR7. 10. 20216. 10. 2021

I ve světě technologií jsou kvóty spíše cestou než samotným cílem

Ačkoliv jsem žena ve vedoucí pozici technologické firmy a přála bych si celkově vidět na takových pozicích více žen, přiznávám, že nejsem zastánkyní kvót. Věřím ale, že bychom otázku množství či poměru žen ve vyšším a top managementu určitě neměli přehlížet.

DŮKAZY A KONKRÉTNÍ ČÍSLA

Slovo kvóta má pro mě, stejně jako možná pro většinu lidí, negativní konotaci. Vybavuji si například kvóty na sběr sušeného ovoce nebo starého papíru, ale co teprve moji rodiče, kteří zažili kvóty snad úplně na všechno včetně toho, kolik čeho a kdy mohou vůbec mít. Zkusme ale odhlédnout od negativních zkušeností a pokusme se vidět pozitivní stránku…

Na nastavení kvóty můžeme totiž nahlížet jako na určitý prvek kampaně či projektu, kde daná kvóta umožňuje měřit úspěch či progres. Základem každé kampaně je definovaný cíl, který by měl vycházet ze společných cílů firmy, organizace či jiné entity a podporovat je. Přitom nemusí jít samozřejmě vždy jen o ženy, ale například v oblasti vzdělávání mohou být jako hlavní cíle definovány dokončení výukového programu nebo postup na vyšší úroveň. Kvóta je vlastně takový řízený proces — způsob, jak nastavit trend a současně na něco upozornit. Ani tuto rovinu nesmíme podceňovat, protože abychom něčemu byli schopni uvěřit, chceme nejen argumenty, ale i důkazy a konkrétní čísla. Právě definování kvóty nám umožňuje měřit a porovnávat.

Velkou výzvou a možná i důvodem, proč téma vyvolává napříč společností smíšené emoce, ovšem zůstává, jak popsat objektivní důvody pro zavedení kvót. Nezřídka jsou to totiž spíše nějaké domněnky či historické zkušenosti. Navíc je s kvótami často spojená i snaha je jakkoliv obejít. Některé společnosti reagují na zavedení kvót třeba snížením počtu pozic v představenstvu.

Hana Součková, SAP ČR

Hana Součková nastoupila do firmy SAP v roce 2014, a to na pozici ředitelky českého a slovenského oddělení podpory obchodu (pre‑sales), které směřovala k úzké spolupráci s obchodním i marketingovým týmem.

Od července 2017 převzala vedení pre‑sales oddělení pro region CEE.

Od srpna 2018 je jako generální ředitelka SAP ČR zodpovědná za celý tým i za obchodní výsledky české pobočky.

PŘIROZENĚ DIVERZNÍ TÝMY

Podle nedávného průzkumu společnosti PWC věnovaného progresu v postavení žen ve vedení českých společností se českým ženám nedaří prosazovat do představenstev firem. Tvoří jen 10,4 procenta jejich členů. Ještě v roce 2019 to přitom bylo o tři procenta víc. Vůbec nejvyšším zastoupením žen v „boardu“ se v zemích OECD chlubí Island, kde ženy tvoří více než 45 procent vedení firem, následuje Francie, Norsko a Nový Zéland. Podle průzkumu ke zvyšování zastoupení žen
v těchto zemích pomáhají především zákonem stanovené kvóty.

Vyplývá mi z toho, a jsem na to velmi hrdá, že naše firma je světlá výjimka. Z šesti ředitelů všech našich českých poboček jsou na této pozici tři ženy a tři muži. Troufám si říct, že to zdaleka není výsledek jakýchkoliv kvót, jako spíše otevřené atmosféry a schopností i odvahy žen být v managementu a na pozici se vůbec přihlásit. Přirozeně diverzní tým přitom dle mých zkušeností určitě funguje lépe a profituje z něj celá firma.

VZORY FUNGUJÍ

Mně osobně je nejbližší dívat se na kvóty jako na určitou cestu, nikoliv jako na cíl. A na každou cestu je potřeba se připravit. Připravujeme naše děti dostatečně na to, co je od nich potom očekáváno v rámci dospělé společnosti? Nestačí jen ukazovat dívkám jejich možnosti a dostatečně je motivovat. Je potřeba pracovat s celým kolektivem tak, aby se nastavení stalo obecně přijímaným standardem. Školství je určitě jedním z důležitých milníků na této cestě. Dalším z milníků by měla být podpora žen při návratu po mateřské. A z mého pohledu ty nejdůležitější milníky jsou vzory.

Naprosto přesně je to vidět třeba ve sportu. Po každé olympiádě, kde uspěje Češka, se daný sport potýká s obrovským náporem zájemkyň, jako tomu bylo například s biatlonem. Obecně je síla vzorů něco, co může celé téma kvót posunout do zmiňované roviny cesty, nikoliv cíle. Věřím, že na Slovensku bylo zvolení paní prezidentky Čaputové velkou inspirací pro dívky a ženy, které se teď třeba budou snáze rozhodovat pro kariéru v politice.

Naštěstí se dnes už snaží inspirovat řada organizací, které tím ukazují správné vzory. A pokud se nám na této cestě povede dobře propojit jednotlivé milníky, pak věřím, že se přirozeně přiblížíme cílovým kvótám, aniž by šlo o jejich prosté plnění. Kvóty nám mají pomoci lépe popsat cestu a cíl. Ale tak jako u všeho, je potřeba brát je s rozumem a v kontextu reality, v níž žijeme.

Zavřít reklamu

Antenna přebírá portfolio Sony Pictures Television Network v regionu

Starší článek

Prvok od Buřinky a AMI Communications je ve finále globálních SABRE Awards

Novější článek

Podobné zprávy

Newsletter

„The Masacre“. KFC přichází s hororovým spotem

Řetězec rychlého občerstvení KFC k propagaci nové položky v menu připravil čtrnáctiminutový spot inspirovaný béčkovými horory z 80. let.
25. 7. 202222. 7. 2022
Newsletter

Nejčastěji nápady přicházejí v autě a ve sprše

Nové album bude mít za roh mířící myšlenku, chci se jím trochu jinak odprezentovat říká písničkář Michal Horák v podcastu ADC Kitchen.
25. 7. 202222. 7. 2022
Newsletter

MÍSTO PRODEJE: Léto, pivo… Hodně piva!

Jak v prodejnách uspět v tak těžké kategorii, jakou je pivo? Zahraniční realizace nabízejí řešení.
25. 7. 202222. 7. 2022
Newsletter

Hledá se specialista na krypto marketing

Od vzniku Binance v roce 2017 jsem měl možnost spolupracovat se stovkami projektů z celého světa. Marketing byl ve většině případů jejich nejslabší stránkou.
25. 7. 202222. 7. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Novým CEO MultiSport Benefit je Miroslav Rech
Romana Jourdren vede obchod společnosti Orkla Foods

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.