Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Wikimedia Commons
Newsletter

KOMENTÁŘ: Jak předejít maďarské a polské cestě v médiích?

Martin Luhan, Rekonstrukce státu9. 9. 20218. 9. 2021

Máme to ale v našem českém právním státě dobře zařízené. Když někdo porušuje zákon, můžeme ho „dát k soudu“ a ten mu vyměří trest. Až na výjimky, tedy. A pokud si teď pod výjimkou představujete obrovsky bohatého kmotra, který podplatí všechny soudce, nebo stárnoucího mafiána, co opakovaně předstírá zdravotní indispozici, vězte, že tyhle výjimky na mysli nemám. Mluvím o výjimce jiného druhu.

Vše, co se děje v mediálních radách, počínaje jejich volbou, jako by nepodléhalo žádné kontrole. Překračování zákona přihlížejí odpovědní poslanci, kteří radní volí, se slovy „já nejsem soudce, abych vykládal zákony“. Ale zároveň žádný soud nemá tuto problematiku v gesci. To je jeden z problémů současné podoby zákonů o médiích veřejné služby. Co dalšího je potřeba změnit?

V poslední době jsme byli několikrát svědky srdceryvných historek o tom, že radní vykonává svou funkci jen ve chvíli, kdy zvedá ruku na zasedání, a diskuzí nad tím, zda vítěz primárek jedná ve prospěch své strany. V pasážích o neslučitelnostech funkce člena rady by si zákony zasloužily především respekt k evidentnímu záměru zákonodárce, ale proč je i nezpřesnit. Už z původní důvodové zprávy k zákonu z roku 1991 si pamatujeme, že „S ohledem na nebezpečí stranického partikularismu a politizaci Rady se jejím členům zakazuje, aby reprezentovali politické zájmy.“ Každý občan si prostě musí vybrat, jestli chce být mediálním radním, nebo se angažovat v politice, ať už jako kandidát, významný podporovatel, funkcionář nebo třeba poslanec nějaké strany nebo hnutí.

Co je ale hlavní motivací pro dlouho připravovanou a odkládanou novelizaci, je navýsost zřejmé. A kdyby to někomu zřejmé nebylo, může nakouknout k sousedům. V Maďarsku už to je a v Polsku k tomu před pár týdny Sejm udělal sedmimílový krok: Hrozba eliminace médií nezávislých na vládnoucí garnituře.

Jaké proti tomu máme (v zákonech o veřejnoprávních médiích) pojistky? Kandidáty do rad nominují nepolitické organizace, funkční období radních se nepřekrývá s volebními obdobími a vyměnit celou radu najednou trvá alespoň dva roky… Tak jsme si to v roce 2001 představovali. Dnes už si ale i přesto dovedeme představit, že vládní většina získá dominantní vliv v mediálních radách. Jenže v radách „mají být zastoupeny významné regionální, politické, sociální a kulturní názorové proudy“. Jaké pojistky můžeme nově do zákona vložit?

Nominující organizace nemají vznikat účelově právě pro nominaci. A nemá se jednat o bandu kamarádů, která poslouží jen pro formální naplnění zákona. Výroční zprávy od médií má Parlament dostávat na vědomí a jeho prostřednictvím má být veřejnost informována o tom, co se v médiích děje. Rozhodně nemá schvalování sloužit jako nátlakový nástroj. A ve věci dominantního vlivu vládní většiny na složení rad máme naštěstí po ruce velmi elegantní řešení. Máme dvoukomorový Parlament, jehož konstituce a to, jak je obsazován, samo zaručuje vyváženost. Členy mediálních rad by měli volit Sněmovna, Senát a přímo volený Prezident. Prezident by vybíral méně radních než komory Parlamentu, které by naopak v této věci měly mít rovné postavení. Takový zákon politici připravují ke schválení v příštím volebním období a Rekonstrukce státu, společně s Nadačním fondem nezávislé žurnalistiky a Českým národním výborem IPI v diskuzi s řadou dalších odborníků a organizací, se schválení snaží pomoci.

Zavřít reklamu

Novým šéfem Rohlik.cz se stal Olin Novák

Starší článek

Města přistupují k regulaci vizuálního smogu. Z centra Brna zmizí stovka reklam

Novější článek

Podobné zprávy

Newsletter

Kampaň se Spikem Lee přinesla rekord pro Nike

Projekt k 50. výročí značky, který Lee režíroval a zahrál si v něm, přivedl do aplikací Nike nejvíce lidí v historii a přispěl k miliardovým tržbám.
30. 6. 202229. 6. 2022
Newsletter

Konec cookies je příležitostí začít využívat vlastní data 

Málokterá změna v digitálním marketingu přinesla takovou odezvu jako „cookies apokalypsa“, málokterá též přinesla tolik příležitostí, píše Ondřej Popelka.
27. 6. 202226. 6. 2022
Newsletter

Téměř sedm milionů pro trvalou udržitelnost

Letos slaví společnost dm 30 let působení na tuzemském trhu. Při této příležitosti podpoří prostřednictvím iniciativy Společně třicet projektů, které se…
27. 6. 202226. 6. 2022
Newsletter

Inspirace z paláce, ze sklepa i z výletní lodi

Na Cannes Lions čelíte FOMO na kritické hranici a stát se vám může cokoli, reportují z jihu Francie Martina Kalusová z Ogilvy a Tereza Kovandová z VMLY&R.
27. 6. 202226. 6. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250
Etnetera motion banner

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Tessa Szyszkowitz jmenována předsedkyní Rady pro redakční nezávislost
Kiwi.com sestavilo in-house kreativní tým, vede ho Wechsler z DDB

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.