Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Pxhere
Newsletter

KOMENTÁŘ: Česká klasika jménem zákona

Tomáš Hájek, ADMEZ20. 9. 202119. 9. 2021

Novela Zákona o elektronických komunikacích byla schválena v původní, tedy sněmovní verzi. Jedna z částí, o které se hodně diskutovalo, se týkala telemarketingu. Novela přináší do telemarketingu režim opt­‑in, tedy zakazuje volat lidem, kteří k tomu předem nedali souhlas v účastnickém telefonním seznamu. Prý se tím posiluje ochrana spotřebitele. Bude tomu skutečně tak?

ADMEZ již před více než rokem zahájil vyjednávání s tvůrcem zákona, tedy ministerstvem průmyslu a obchodu. Odpovědní úředníci nevyslyšeli naše argumenty a připravili novelu v podobě, která, ač je připravována za úplně jiným účelem (implementace Evropského kodexu elektronických komunikací), zakázala aktivní telemarketing. Paralelně jsme loni ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR připravili návrh jednotného negativního seznamu (do not call listu), který by situaci elegantně vyřešil podobně, jako v řadě vyspělých zemí Evropy. Nebylo akceptováno.

Proti našim snahám stála bohužel, z důvodů ne zcela zřejmých a patrně i trochu populistických, široká fronta státních orgánů a úřadů. Naše snahy podpořil hlavně ÚOHS, Hospodářská komora a také senátoři, kteří vrátili do sněmovny zákon s pozměňovacím návrhem. Ten však poslanci zamítli. Když stát odmítá jednotný „negativní“ opt­‑out seznam, který by přinesl jednoduché řešení pro obtěžující volání, jaké má představy o opt­‑in řešení? Novela zákona nemluví o jednotném seznamu. Znamená to, že budou desítky, stovky, tisíce účastnických seznamů? Jaké mají mít parametry? Na tyto a další otázky bude třeba velmi rychle odpovědět. Účastnil jsem se řady jednání a webinářů, četl stovky stránek různých vyjádření. Zkušenosti shrnuji v následujících bodech:

  • Je módní používat slova jako telešmejdi. Jenže ve skutečnosti žádný obor není špatný. Špatní jsou někteří lidé, a to v každém oboru — v obchodu, marketingu, medicíně i jinde. Jedinou cestou ochrany je osvěta. Stát argumentuje ochranou spotřebitelů. Skutečně je chrání nějakým zákazem? Pokud se někdo stane „skokanem na špek“, brzy si najde „cestu“, jak se napálit jinak.
  • Zakazuje se telefonní marketing, přestože počty stížností evidované Úřadem pro ochranu osobních údajů a Českým telekomunikačním úřadem jsou naprosto minimální. Dobrá, ale co místo toho zákon nabízí? Podivnou pasáž o souhlasech v uživatelských seznamech, která určitě poškodí byznys call center, ale současně může vytvořit chaos u spotřebitelů. Možné je i posílení postavení dominantních hráčů na trhu v některých oborech.
  • Hodně marketérů si myslí, že se zákon nedotkne stávajících klientských databází nebo že se netýká segmentu B2B. Přečtěte si, prosím, schválenou novelu zákona. Z ní to rozhodně nevyplývá.
  • Ztráta pracovních míst v call centrech asi nikoho nedojímá. Stejně tak varovné vyjádření antimonopolního úřadu ve věci narušení hospodářské soutěže v některých oborech. Tvrdit však, že telemarketing je, když volá call centrum, ale není, když volá autoservis, to se ambasadorům novely fakt nepovedlo.

Někteří si budou mnout ruce, jiným přibydou vrásky na čele, protože budou hledat cesty v mezích zákona. Ministerstvo a úřady budou zasypávány dotazy. Budou mít čas a sílu reagovat? Je zvláštní, že ještě před podpisem zákona prezidentem se začíná mluvit o nutnosti výkladu, aby praxe věděla, co a jak dělat. Česká klasika. Ale — nešlo by to jinak?

Zavřít reklamu

Novým digitálním stratégem Knowlimits bude Jakub Petz

Starší článek

Strategický tým Publicis Groupe povede Tomáš Preněk

Novější článek

Podobné zprávy

Newsletter

Khaby Lame, „němá“ hvězda Tiktoku, je novým ambasadorem Binance

Letos se stal nejsledovanějším účtem na Tiktoku, když předběhl hvězdu Charlie D’Amelio a nyní následuje spolupráce s největší kryptoměnovou burzou.
4. 7. 20223. 7. 2022
Newsletter

KOMENTÁŘ: Sport si pod sebou sám řeže větev

Sportovní prostředí je ve svízelné situaci. Dva roky jej ubíjel covid a ucpal přísun financí do oddílů z pronájmů sportovišť či členských příspěvků.
4. 7. 20223. 7. 2022
Newsletter

Pivo tam, kde ho chce zákazník

Jak v obchodech co nejefektivněji vystavit zboží? Chytré police od Adastry pomáhají Plzeňskému Prazdroji umístit pivo tam, kde se ho prodá nejvíc.
4. 7. 20221. 7. 2022
Newsletter

Anatomie efektivity podle WARC

Snížení rozpočtu na média má velké finanční následky, varuje nová studie představená na Cannes Lions 2022.
4. 7. 20222. 7. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Generální ředitel ČT Petr Dvořák obhájil post viceprezidenta Evropské vysílací unie
Ondřej Cikán je novým ředitelem Rock rádia

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.