Foto: Unsplash.com/Mert Guller

Olympijské festivaly na vlně udržitelnosti

2. 8. 2021 07:08

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Olympijské festivaly v Praze a v Brně, které jsou návštěvníkům otevřeny ještě do 8. srpna 2021, pracují s tématem udržitelnosti a jsou součástí iniciativy Čistý festival. Udržitelnost je aktuálním celospolečenským fenoménem a čím dál více ji musejí zohledňovat i organizátoři letních festivalů.

Na udržitelnost Olympijského festivalu dbají organizátoři a odráží se i v programu. Například Visa meeting point zde nabízí vzdělávací výstavu udržitelných sportovních produktů, populárně vzdělávací video smyčky a zázemí pro „recyklérii“. Připraveny jsou také workshopové aktivity, nebo ukázka spotřeby plastů v rodině. 

Dřevěné cedule s názvem festivalu organizátoři použili z předchozích olympijských akcí. V nabídce je i rostlinná strava, jídlo se podává do recyklovatelného nádobí, které bude odvezeno k následnému zpracování. Nápoje návštěvníci dostávají do zálohovaných Nicknack kelímků.

Za vznikem zálohovaných kelímků stála před deseti lety touha dvou bratrů Hanákových, Martina a Michala, kultivovat hudební akce a zbavit je zbytečné záplavy odpadu. Z malé brněnské firmy se stal lídr ve výrobě vratných kelímků s více než třemi tisícovkami klientů. Bratři kelímky poprvé představili na malém festivalu v Tišnově v roce 2011. Záhy se dostaly na největší tuzemské hudební festivaly, například Colours of Ostrava, Masters of Rock, Hip Hop Kemp nebo i slovenskou Pohodu.

„Od počátku jsme chtěli na trh přivést unikátní kelímek, který si lidé budou moct zavěsit za opasek nebo za batoh a mít tak volné ruce, aby například mohli zatleskat interpretovi,” říká Martin Hanák, který firmu zakládal společně s bratrem Michalem a kamarádem Petrem Dojmazovem. V anglickém slangu slovo „nicknack“ označuje suvenýr. A právě tím se plastový kelímek často stává. Lidé si domů z každé akce můžou odnést kelímek potištěný originální grafikou, například logem své oblíbené kapely. To, že si lidé kelímky nechávají, potvrzují i čísla. „Každý rok pošleme do oběhu zhruba 600 tisíc kelímků, z toho se nám jedna čtvrtina nevrátí,” doplňuje Michal Hanák, jeden ze současných čtyř společníků firmy.

Minulý rok tak do rodiny plastových kelímků přibyl i Hot Cup kelímek, ve kterém si lidé budou moci vychutnat teplé nápoje. Svou nabídku firma rozšířila také o panáky opatřené úchytným klipem, kterých za jeden půllitr lidé zavěsí až sedm.

Olympijské festivaly také spolupracují se společností Eko-Kom (viz iniciativa Čistý festival) pro zajištění systému třídění odpadů a následné zajištění recyklace. Součástí festivalu je i lektorský stan Tondy Obala, kde se návštěvníci poučí o správném třídění.

PSALI JSME
Už za týden startují olympijské festivaly v Praze a Brně

Workshopy nabízejí Plastmakers a Plasticguys, kteří ukazují, jak si z plastové drtě vyrobit medaile, hodiny, desky a jiné předměty, které mají další využití.

Běžné věci a sportovní vybavení, které by jinak skončily v koši, najdou nové využití díky společnosti Navzdory, která se rovněž na festivalech prezentuje. V jejich stánku návštěvníci naleznou sedátka vyrobená ze starých bannerů, stolečky ze skateboardů nebo cyklistických ráfků a zrcadlo ve staré tenisové raketě.

Jak na udržitelný festival

„Pokud se rozhodnete začlenit udržitelnost do své akce, ujistěte se, že začnete včas a rozvíjejte svou strategii v dostatečném předstihu. Je důležité, aby Váš akční plán splňoval metodu SMART (specifický, měřitelný, dosažitelný, realistický a zakotvený v čase). Základem každého udržitelného eventu je předcházení vzniku odpadu a osvěta, ale nejen to. Organizátoři by měli mít na paměti při každém kroku principy cirkulární ekonomiky a udržitelnosti a ty by měli být prolnuté do celé akce. Například u odpadů je důležité komunikovat požadavky na minimalizaci jeho vzniku nejen na celý svůj tým, ale také na provozovatele stánků, ostatní dodavatele a v neposlední řadě účastníky festivalu. Mluvíme zde například o jednorázovém nádobí, o tištěných vstupenkách a programech či o ukazatelích a reklamních materiálech. Doporučuji si napsat seznam aktivit a míst, kde může zbytečný odpad vznikat a pokusit se pro ně najít náhradu, kterou lze použít i v rámci dalších eventů. A když už odpad vyprodukujeme mysleme na jeho znovu využití a recyklaci, důležité je jednat i svozovou společností zajišťující svoz odpadu a nastavit jasná kritéria a podmínky svozu a likvidace odpadu. Likvidace odpadu ve spalovnách a na skládkách by měla být až na úplně posledním místě. Motivací pro organizátory může být i to, že si vzniklý odpad nechají po akci zvážit a pro každý další ročník si dají za cíl snížení jeho množství,“ radí všem organizátorům Eva Šálková, která má v poradenské společnosti CIRAA na starosti eventy.

Foto: Unsplash.com/Mert Guller

Redakce MAM

Další zajímavé čtení