Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Pxhere
Newsletter

KOMENTÁŘ: Fronta na hadry

Josef Havelka, Contagious19. 7. 202118. 7. 2021

To, že v Praze otevřel Primark, nebude pro většinu z vás žádná novinka. Všichni jste nejspíš viděli nějakou tu fotku z Václaváku, ukazující frontu až ke koni, včetně kolem jedoucích hasičů kropících rozehřáté fanoušky. Kolem mě proběhlo dokonce i několik opravdu kritických komentářů, zabývajících se koncepty takzvané fast fashion.

Mně to připomnělo Davida Ogilvy s jeho známým citátem: „Reklama není forma umění, je to médium pro informaci, poselství s jediným cílem: prodat.“ Značky byly vždy ty, které podněcovaly další a další nákup. O to nám koneckonců vždy šlo a na tomto cíli jsme byli a jsme dodnes měřeni. Ta opravdu klíčová otázka je, jakou mají hrát značky v dnešním měnícím se světě roli, a je to vůbec reálné aby se značky postavily na stranu „Ne-konzumace“? Nicméně vzhledem k tomu, že prokazatelnost vlivu lidí na klimatické změny na zeměkouli je čím dále tím více zřejmá, stává se nadměrná spotřeba a tvorba odpadu čím dále více součástí společenského diskurzu.

Běžná současná moudrost mimo jiné praví, že chceme-li zachránit naši planetu, lidé by měli výrazně méně konzumovat a podstatně méně vyhazovat. Tohle je ale samozřejmě v přímém protikladu ke smyslu reklamy jako takové. A zároveň tento postoj podrývá i veškeré ekonomické koncepty růstu jako cesty k blahobytu. Rád bych pouze pro upřesnění připomenul 11 tisíc vědců, kteří před dvěma lety podpořili globální 40letou studii, která jednoznačně ukazovala korelaci mezi katastrofickým ohrožením vznikajícím skrze oteplování naší planety a nadměrnou konzumací všeho.

Vědci zároveň poukázali na známý fakt, že i s ohledem na přímo katastrofické scénáře se toho děje velice málo, co by mohlo situaci výrazně změnit. Naděje vědců spočívaly na něčem, čemu anglicky říkali „recent global surge of concern“, tedy jakýsi „nedávný globální nárůst obav“ manifestující se na řadě úrovní. Od rozsudků soudů, změny politické agendy, dobrovolnické organizace, stávkující děti ve školách a dalších. Tou opravdu velkou otázkou je, jak mají značky navigovat v tomto prostředí a jaký zcela konkrétní postoj mají zaujmout. A ruku na srdce: Zajímá to opravdu někoho?

Ano, řada studií sice poukazuje na deklarovanou ochotu či připravenost zákazníků změnit značku v případě, že jejich stávající značka se nezapojí do boje proti nadměrné konzumaci. Otázkou nakolik ono rčení „méně je více“ opravdu již proniklo pod kůži velkému číslu zákazníků, či je pouze používáno jako sexy topic při intelektuálním klání na poslední zahradní párty. No a tady mám tak trochu obavy. Když zkouknete 20 nejbohatších lidí této planety, najdete tam mimo jiné Jeffa Bezose (Amazon), Amancia Ortegu (Zara a další), Walton rodinu (Walmart), tedy všechno byznysy spojené s konzumací. Náhoda? Ne úplně.

Nicméně, svět se mění rychleji a rychleji. Ještě v roce 2017 reportoval Deloitte ve své studii, že změna klimatu byla až na chvostu problémů pro Mileniály, dva roky později v 2019 ve svojí globální Millennial studii Deloitte jasně demonstruje, že jak pro Gen Z tak i pro Mileniály jsou ochrana životního prostředí zcela zásadní. Otázka pro současné a budoucí marketéry tedy zní, jak se mají značky chovat, aby se staly součástí řešení a ne problému. A teď si to představte prakticky: dopoledne vybojujete bitvu s kolegy, kterým se urputně snažíte vysvětlit, že to staré „konzumní“ uvažování je vlastně špatně a že byste měli spíše prodávat méně, a pakliže jste tohle vše přežili a nemuseli okamžitě jít balit, mrknete se z okna officu na Václaváku a ejhle, co vidíte: frontu u Primarku

Zavřít reklamu

Obchod Bonami spustil „pohovkovou schovávanou“

Starší článek

Lurity letos výrazně posílí svou digitální OOH síť v Česku

Novější článek

Podobné zprávy

Newsletter

Videoformáty a RTB

Jaké jsou výhody využití videa při „real-time biddingu“ a následného oslovení uživatelů.
15. 8. 202212. 8. 2022
Newsletter

„The Masacre“. KFC přichází s hororovým spotem

Řetězec rychlého občerstvení KFC k propagaci nové položky v menu připravil čtrnáctiminutový spot inspirovaný béčkovými horory z 80. let.
25. 7. 202222. 7. 2022
Newsletter

Nejčastěji nápady přicházejí v autě a ve sprše

Nové album bude mít za roh mířící myšlenku, chci se jím trochu jinak odprezentovat říká písničkář Michal Horák v podcastu ADC Kitchen.
25. 7. 202222. 7. 2022
Newsletter

MÍSTO PRODEJE: Léto, pivo… Hodně piva!

Jak v prodejnách uspět v tak těžké kategorii, jakou je pivo? Zahraniční realizace nabízejí řešení.
25. 7. 202222. 7. 2022
Reklama
Commlab banner 300x250
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Novým CEO MultiSport Benefit je Miroslav Rech
Romana Jourdren vede obchod společnosti Orkla Foods

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.