Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Sidney Simms/Unsplash.com
Newsletter

Emocí je v reklamách globálních značek čím dál více. Bohužel negativních

Irena Buřívalová20. 5. 202119. 5. 2021

Online konference Communication Summit 2021 se zabývala dnešní přemírou emocí v reklamě a využitím poznatků neuromarketingu v komunikaci. Řešil se také humor a jeho role v kampaních značek.

„Emoce a kreativita jsou důležitější než kdy dříve. Bez emocí není reklama úspěšná, protože splyne s dalším podobným obsahem konkurenčních zadavatelů,“ řekla na konferenci Věra Šídlová, globalní brand manažerka Kantaru.

Společnost reklamu a emoční reakce na ni zkoumá už sedm let. Během té doby otestovala celosvětově 200 tisíc reklam a reakcí na ně. Na vzorku 50 tisíc reklam a 11,5 milionu tváří využili navíc výzkumníci metodu takzvaného „facial codingu“, v rámci něhož umělá inteligence pojmenovává emoce, které se lidem, byť na třetinu vteřiny, objeví ve tváři, takzvaný „mikrovýraz“.

Podle Šídlové je ovšem problém, že zadavatelé a reklamní agentury čím dál více pracují s negativními emocemi. V Česku to prý zatím není tak patrné, ale v globálním měřítku jednoznačně nastoupily negativní emoce. „Bohužel i během pandemie na to šli všichni přes patos, čímž porušili základní pravidlo nějak svým marketingem vybočit z řady,“ zdůraznila, přičemž trend pojmenovala jako „sadvertising“.

Dostat se do mozku

Sorin Patilinet, global marketing insights director ve společnosti Mars (žvýkačky Orbit, M&M‘s, Whiskas) ukázal, jak globální společnost využívá přínosy „neuromarketingu“. Podle něj je potřeba překonat bariéru lhostejnosti, a to lze právě přes emoce. Zatímco před osmi lety, než v Mars začali plně využívat poznatky neuromarketingu, pouze polovina reklam „fungovala“, nyní už je to údajně 70 procent.

Základem přístupu neuromarketingu je vybudovat výrazné paměťové struktury právě s použitím emocí, jedná se o jednoznačně nejrychlejší způsob. „Pokud takové struktury vybudujete, tak v momentě, kdy se zákazník v obchodě rozhoduje, zvolí váš produkt. Já v loajalitu ke značce nevěřím. Přes 90 procent našich činů se odehrává na podvědomé úrovni. Neurověda nám poskytuje komplexní vhled do chování spotřebitelů,“ říká Patilinet s tím, že mezi metody, kterými se ověřují reakce lidí na různé reklamy patří již zmíněný „facial coding“, ale také měření aktivity mozku pomocí EEG, které pomáhá porozumět nevědomé úrovni a také biometrie, která v různých situacích odvodí emoci například od vlhkosti pokožky. „Už jsme takto otestovali tři tisíce kampaní a máme diky tomu celkem jasnou představu, co funguje,“ je přesvědčen.

Vybrat si stranu

Leonard Savage, šéf kreativy v McCann Prague a klient agentury, Quique Vivas, viceprezident pro nefiremní zákazníky ve Vodafone, ve společném vystoupení na příkladech ilustrovali, že „nejrychlejší“ emocí z pohledu reakce je vždy nenávist. Mnoho lidí přitom podle nich očekává, že firmy budou zaujímat jasná stanoviska k různým společenským otázkám. A Vivas v to věří, říká, že nejdůležitější je zvolit si stranu.

„Protiklad rasisty není ne-rasista, ale anti­‑rasista,“ sdělil v kontextu s vánoční kampaní Vodafone, ve které hraje hlavní roli žena samoživitelka a její dvě děti asijského vzhledu. Reklama vzbudila velmi intenzivní negativní reakce, ale Vivas právě na ní ilustroval, jak je důležité stát si z pohledu značky za svým. „Je v pohodě, když vás všichni nebudou mít rádi. Musíte se té věci kompletně oddat, nejen jí přispívat,“ líčí Vivas principy, kterými se v marketingu řídí. „Jako marketingový profesionálové musíte s emocionální reakcí na vaši reklamu počítat, berte ji jako součást plánu a když pošlete do světa nový spot, v prvních dnech raději nečtěte reakce a nejlépe odjeďte na dovolenou,“ doporučil s nadsázkou Savage.

Zavřít reklamu

Robin Food – Král košíků z Kauflandu kontroluje účtenky a dobývá TikTok

Starší článek

Takovou, jaká je, ukazuje menstruaci nová kampaň

Novější článek

Podobné zprávy

Newsletter

Konec cookies je příležitostí začít využívat vlastní data 

Málokterá změna v digitálním marketingu přinesla takovou odezvu jako „cookies apokalypsa“, málokterá též přinesla tolik příležitostí, píše Ondřej Popelka.
27. 6. 202226. 6. 2022
Newsletter

Téměř sedm milionů pro trvalou udržitelnost

Letos slaví společnost dm 30 let působení na tuzemském trhu. Při této příležitosti podpoří prostřednictvím iniciativy Společně třicet projektů, které se…
27. 6. 202226. 6. 2022
Newsletter

Inspirace z paláce, ze sklepa i z výletní lodi

Na Cannes Lions čelíte FOMO na kritické hranici a stát se vám může cokoli, reportují z jihu Francie Martina Kalusová z Ogilvy a Tereza Kovandová z VMLY&R.
27. 6. 202226. 6. 2022
Newsletter

Cannes Lions jako terapie pro reklamní cyniky

Festival kreativity očima Young Lions, kteří pro Česko vyhráli bronz a ještě nezačali nenávidět reklamu, přibližují David Červený a Judita Ružičková ze Zaraguzy.
27. 6. 202226. 6. 2022
Reklama
Etnetera motion banner
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Kiwi.com sestavilo in-house kreativní tým, vede ho Wechsler z DDB
Novým provozním ředitelem Kindred byl jmenován Ondřej Liška

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.