Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Pxhere
Názory

KOMENTÁŘ: Udržitelnost znamená investovat na správném místě

Cyril Klepek, Cyrkl22. 3. 202121. 3. 2021

Když v polovině ledna minulého roku v dopise Larryho Finkse, ředitele investiční firmy BlackRock, která je i největším investorem do produkce zbraní v USA, zazněl silný apel na investici do udržitelnosti, mohlo to někoho překvapit. Nemělo by. Udržitelnost je velkým byznysovým tématem.

Za poslední rok se v této oblasti událo mnohé: cena za tunu emisních povolenek vyrostla za rok o 280 procent, dodavatelsko-odběratelské vztahy procházejí deglobalizací kvůli restrikcím obchodu a vysokým cenám dopravy, finanční krize firmy nutí propojovat udržitelnost s úsporami, nastupuje trend zeleného zadávání a financování a cirkulární ekonomika je tématem díky rostoucím cenám nejen ropy, ale i například kovů na burze.

Cena, za kterou produkujeme neudržitelnost, roste. I když je ukazatel CO2 zjednodušením, jeho redukce je všeobecně přijímaný parametr úspěchu. Firmy CO2 začínají reportovat a osnují plány, jak jej snižovat. Oblastmi, kde hledat úspory, jsou energetika, výroba, logistika a nakládání s odpady. Ten, kdo bude včas redukovat, ušetří náklady nejen za povolenky, ale i při uhlíkové dani, která pravděpodobně do 10 až 15 let přijde. České hospodářství, které je čtvrtým největším emitentem na hlavu a druhou největší průmyslovou ekonomikou EU, by mělo zpozornět.

V odpadech je potenciál úspor ve výši 15 až 45 procent z ročních nákladů. Recyklace je zajímavější než skládkování nebo spalování, ale největší úspory jsou při zero-waste výrobě, kde vzniku odpadů předcházíme zcela. Energetika přináší větší redukci uhlíku ve firmě skrze nákup zelené energie a tím zvýšení poptávky po obnovitelných zdrojích nebo rovnou instalaci solárních elektráren do provozu. Oba přístupy znamenají kapitalizaci efektivnosti, a to se v těžkých časech počítá. Cena kovů na Londýnské burze vzrostla o 60 procent, což bylo pro mnoho firem impulzem uvědomit si hodnotu kovových odpadů a začít se rozhlížet, kde je levně získat. Cena ropy Brent vyrostla o 300 procent a využití plastových recyklátů je opět cenově atraktivnější.

Veřejné zakázky tvoří 14 procent HDP EU a velká část z nich bude muset splňovat některý z principů cirkulární ekonomiky. Nově se ale přidávají i soukromé společnosti a upravují své standardy nákupu. Zelené financování je oblastí, v níž velká část finančních institucí přišla na to, že pokud firma efektivně nakládá s odpady a energií, snižuje svoje náklady a tím pádem úvěrové riziko. To se snad již brzy bude promítat do reálných úroků pro environmentálně smýšlející firmy.

Jak začít udržitelně inovovat?

Začněte u materiálů, které produkujete. Odpady mohou být cirkulární a ušetří zdroje planety stejně jako firemní rozpočty. Jako první je potřeba mít data a vědět, jakou mají materiály hodnotu. Zapracujte na efektivitě, se kterou vyrábíte, dopravujete a prodáváte. Schválené právo na opravitelnost vašich výrobků přináší nové nároky na kvalitu. Pokud potřebujete rychle snížit uhlíkovou stopu, nákup zelené elektřiny je dobrý odpustek. Promyslete zelené nakupování ve firmě a změnu byznys modelu a pronájem, který může kromě materiálové soběstačnosti znamenat i zajímavou inovační výhodu oproti konkurenci. Chtějí vaší klienti produkt samotný, a nebo spíš službu? Hledejte a spojujte se.

Pracovní skupiny jako je Změna k lepšímu a další vám mohou dát inspiraci, ale i ponaučení z ostatních firem, které si už zkušeností prošly. Zároveň získáte zajímavé partnery na případné průmyslové symbiózy.
Buďte zároveň trpěliví a promýšlejte kroky tak, aby celkový efekt měl pozitivní směr a skokový dopad. Bude to pak mít kladný vliv nejen na životní prostředí okolo nás, ale uděláte radost i Larrymu Finksovi, pokud do vás BlackRock investoval.

×

Zemřel Ondřej Höppner. Významně formoval český bulvár

Starší článek

Euro se po pauze vrací. Dočasně mění periodicitu

Novější článek

Podobné zprávy

Newsletter

Pět důvodů proč se zaměřit na transparentnost a zjednodušení kampaní

Průměrně patnáct procent z mediálních rozpočtů všech programatických kampaní zmizí neznámo kam. K takovému zjištění dospěli analytici společnosti PwC při…
8. 4. 20217. 4. 2021
Newsletter

Česká eventová asociace zahájila 4. ročník Výročních cen ČEA 2021

Už za týden se otevírá systém pro příjem přihlášek do čtvrtého ročníku Výročních cen České eventové asociace, uzavírka přihlášek je minutu před půlnocí 6.
8. 4. 20217. 4. 2021
Marketing

Být zelený, není lehké. Žabák Kermit a adidas v reklamě na ‘zelenější’ tenisky

Společnost adidas už loni oznámila spolupráci s hrdiny show The Muppets. Nyní značka uvádí novou řadu svých sneakers s motivy zeleného žabáka Kermita…
1. 4. 20211. 4. 2021
Newsletter

Kreativci pozor! Soutěž Golden Drum je otevřená pro přihlášky

Evropský festival kreativity se po roční pauze uskuteční online a zdarma. Ceny 27. ročníku Golden Drum budou rozdány 15. října.
1. 4. 202131. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Michal Malysa povede komunikaci společnosti Eurowag
Marketing Packety v regionu střední a východní Evropy řídí Barbora Langer

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více