Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Newsletter

KOMENTÁŘ: Esport? Zchudlý král pandemie

Lukáš Pleskot, České asociace esportu25. 1. 202124. 1. 2021

Okem neviditelný vir změnil naše životy a drtivě dopadl i na business, ten esportový nevyjímaje. Divoké teorie o tom, jak se z tradičního sportu pohrnou diváci i partneři do esportu, byly od počátku zcela liché. Ten, kdo působí v esportu delší dobu, je musel vnímat s nadhledem a pouze se jim pousmát. Přesto se mnoho změnilo.

Dnešní profesionální hráči her mají své fyzioterapeuty, fitness trenéry i výživové poradce. Vše z jediného důvodu: nepovolit během mnohahodinových turnajů ani na sekundu. Ta totiž může znamenat rozdíl mezi výhrou a vyřazením, radostí a zklamáním. Mluvím o sekundě za miliony dolarů. Tyhle okamžiky plné emocí lákají celosvětově stovky milionů diváků. Ti nejlepší hráči nesedí v tmavém sklepě. Svými výkony naplňují obří sportovní haly.

Raději naživo

Esport rovná se show a jeho diváky na stadionech od fanoušků tradičních sportů nerozeznáte. Burcují, skandují, oblékají se do klubových barev. Největší peníze si nejlepší hráči vydělávají právě na těchto turnajích. Zákaz obřích akcí, jako jsou The International či Fortnite World Cup, znamená logicky pokles finančních odměn, které si hráči v loňském roce odnesli. Online soutěže lákají partnery o něco méně. Za rok 2020 eviduje databáze esportsearnings.com jako nejvýdělečnějšího esportovce Nora Magnuse Carlsena, který si přišel na 510 000 dolarů. Carlsen ale nepatří mezi klasické hráče esportu, jde o šachistu. V roce 2019 si tři nejúspěšnější hráči roku odnesli téměř 2,3 milionu dolarů. Výkon nejúspěšnějšího esportovce loňska je tak nejhorší od roku 2013.

Z pozitivního soudku

Zisky klesly, přesto lze najít mnohá pozitiva. Vzrostl zájem médií, které seznamovaly s celým ekosystémem širší veřejnost. Esportu se také stále daří akvírovat nové partnery i z řad non-endemických firem. Do projektu Zdravý hráč jsme například zapojili Českou spořitelnu, která ho zařadila do programu Sportujeme se Spořkou.

Esport globálně oslovuje 500 milionů diváků. Toto prostředí tak láká každou společnost, která chce své produkty cílit na mladé muže ve věku 18 až 25 let. Ti tvoří jádro diváků. V neposlední řadě také pozorujeme výrazný nárůst sledovanosti soutěží, a to v řádu vyšších desítek procent. Počet diváků může po opětovném otevírání dalších volnočasových aktivit klesnout. Troufnu si ale tvrdit, že esportové soutěže budou dále nabývat na oblibě a vrchol je ještě daleko před námi.

A co dál?

Myslím si, že události roku 2019 byly pro český esport klíčové. Vstup televizní skupiny Prima do společnosti PLAYzone a obdobné propojení investiční skupiny Daniela Křetínského a Patrika Tkáče s agenturou Grunex mělo zásadní vliv na vývoj českého esportu. I díky tomu se mohlo finále Vodafone MČR v počítačových hrách 2020 stát nejsledovanějším esportovým zápasem v historii domácích přenosů (přes 210 000 zhlédnutí), Tipsport COOL Liga nabídnout okolo 300 odvysílaných zápasů a Sazka eLEAGUE zase rozdat nejvyšší prize pool (2,5 milionu korun). Rozvoj českého esportu tak neztrácel dech ani v těžkých časech. Možná nám pandemie paradoxně trošku pomohla dohnat svět tím, že jej přibrzdila.

Věřím, že znovuotevření bude pro esportový business novým impulsem a herní organizace úspěšně navážou na spolupráci s firmami napříč všemi odvětvími. Vždyť se esportová témata přesouvají do mainstreamu. Zatímco ještě před rokem jsme vysvětlovali základy esportu, nyní s ním propojujeme další témata. Stále více se například bude diskutovat o tom, zda patří esport mezi sporty a na Olympijské hry. Ty Asijské už mají jasno, v roce 2022 v něm rozdají medaile. Esport ještě čeká velká budoucnost. Zatím je však zchudlým králem pandemie.

Autor: Lukáš Pleskot, předseda České asociace esportu

×

U prohlížečů zuří obchodní válka. „Omezování cookies uškodí vydavatelům“

Starší článek

Akvizice zákazníků: vysvětlujte, popisujte a vsaďte na menší eventy

Novější článek

Podobné zprávy

Newsletter

Problémy v týmech už nelze přehlížet

Prevence je to nejlepší, co mohly v otázkách duševního zdraví firmy pro zaměstnace ještě před krizí udělat. Jenž teď to vypadá,…
25. 2. 202125. 2. 2021
Newsletter

Anketa mezi HR řediteli: Co děláte pro mentální zdraví svých lidí?

Pandemie problém s duševním zdravím zaměstnanců nevytvořila, jen jej zdůraznila. O pohodu lidí na pracovišti by se měly firmy starat dlouhodobě,…
25. 2. 202125. 2. 2021
Newsletter

Makro mírní propad HoReCa. Kampaň s Forejtem má přivést nové zákazníky

Segment HoReCa je krizí naprosto decimován, což dopadá i na obchody Makro, ve kterých hoteliéři a restauratéři často nakupují.
25. 2. 202124. 2. 2021
Newsletter

Jan Kaláb: Kdybych začal někomu dělat reklamu, asi bych tím ztratil

Český umělec věnující se street artu a graffiti se po reliéfních obrazech chystá do budoucna více zaměřit na sochy. „Už se dva roky…
25. 2. 202124. 2. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Do Ranní show Evropy 2 se vrací Lucie Černá. Střídá Kateřinu Říhovou
Matej Zabadal je novým ředitelem investic skupiny V-Sharp Ventures, do níž patří i DoDo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více