Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Newsletter

Veletrhy a kongresy jsou o osobním kontaktu. Ten nic nenahradí

Pavel Hejkrlík14. 12. 202010. 12. 2020

Současná opatření zamíchala s termínovou listinou velkých akcí. Omezení cestování nahrává spíše menším regionálním akcím. O situaci v odvětví hovoří generální ředitel Veletrhy Brno Jiří Kuliš a marketingová specialistka Kongresového centra Praha Simona Kožuchová.  

  • Jiří Kuliš
  • Simona Kožuchová

Jaké očekáváte výsledky za covidem poznamenaný rok 2020? 

Jiří Kuliš: Nejhorší v historii. Jaké hospodaření může vykázat firma, která má od března vládními nařízeními zastaveno podnikání? Našimi výrobními prostředky jsou výstavní haly a veletrhy, které jsou zakázané, stejně jako kongresy, firemní akce, koncerty, festivaly, které se v našich prostorách běžně konají. Tato svízelná situace se týká dalších firem navázaných na tento byznys. V důsledku se dotýká tisíců osob.

Simona Kožuchová: Letos měly být naše obchodní výsledky rekordní, místo toho očekáváme ve srovnání s rokem 2019 pokles tržeb o 55 procent, jde o necelých 300 milionů korun. Pokles v segmentu kongresů a konferencí, stejně jako v rámci našeho hotelu Holiday Inn bude až na úrovni 80 procent, naštěstí v segmentu dlouhodobých pronájmů komerčních prostor činil pokles jen pět procent.

V čem Vás letošní krize změnila?

Jiří Kuliš: Tato krize je zcela jiná než finanční krize před deseti lety, kdy se veletrhy a kongresy konaly. Možná byly dočasně o něco menší, ale konaly se. Nyní se jedná se o bezprecedentní krizi sektoru na celém světě. Něco, co si nikdo neuměl představit a nemohl předvídat. Prostě „černá labuť“. Na začátku jsme si všichni mysleli, že se jedná o překlenovací období v řádech měsíců. Nyní vidíme, že lockdown našeho sektoru bude trvat rok. Koronavirová opatření ochromila podnikání, hospodářsky nás posunula o deset let zpět.  Frustrující je celková nejistota, omezení globálního, ale i přeshraničního cestování v Evropě.

Simona Kožuchová: Letošní krize nás zejména posunula v digitalizaci společnosti, v inovativním přístupu při vymýšlení nových produktů a služeb a vedla ke zvýšení celkové flexibility v rámci firemní kultury. Zároveň nás jako tým tato krizová situace více semknula.

Jak nejlépe pomoci Vašemu sektoru k oživení?

Jiří Kuliš: Prezenční formát prezentace je nenahraditelný, stejně jako živá interakce lidí. Člověk je tvor sociální a potřebuje lidský kontakt. Veletrhy a kongresy jsou na osobním kontaktu postaveny. Žádné videokonference nebo virtuální realita je nenahradí. Online prostředí je už dvacet let dost vyspělé a veletrhy by už dávno nahradilo. Mluvím o B2B veletrzích na bázi velkoobchodu, veletrzích pro odborníky. Prodejní výstava pro veřejnost a veletrh jsou různé veličiny. 

Simona Kožuchová: Našemu oboru by nejvíce pomohlo, kdyby byly stanovená jasná bezpečnostně-hygienická pravidla, včetně třeba i povinného testování účastníků, při jejichž dodržování by se akce zase mohly začít konat. Samozřejmě doufáme, že s příchodem vakcinace se celá situace postupně uklidní a náš byznys se pomalu rozběhne. V současné chvíli je nejdůležitější podpořit zachování kongresové a eventové infrastruktury, neboť byla zasažena jako první a bude jako poslední uvolněna. Pokud by teď větší část infrastruktury zanikla, bude trvat roky vybudovat novou. Byla by škoda, aby Praha a ČR ztratily dlouhodobě svou konkurenceschopnost, když dnes Praha patří mezi TOP 10 nejlepších kongresových destinací na světě.

Kdy očekáváte návrat na předkrizová čísla?

Jiří Kuliš: Jedním z marketingových parametrů úspěšnosti veletrhu je počet návštěvníků. Čím více návštěvníků, což chtějí slyšet a vidět naši zákazníci a vystavovatelé, tím úspěšnější veletrh. Ale to se vůbec nerýmuje s názory epidemiologů a pandemií. Oživení se dostaví, až se dostaneme do fáze postkovidové, včetně plného obnovení cestování a restartu ekonomiky. Všechno je provázané. A to bude trvat možná déle než dva roky.

Simona Kožuchová: Tam se budeme upřímně dostávat několik let, neboť zrušené akce z letošního roku jsou nenávratně pryč a ani v příštím roce nemůžeme očekávat velké mezinárodní kongresy, neboť jejich konání bude velmi navázáno na restriktivní politiky v jednotlivých zemích, obnovu leteckých spojení a ochotu lidí znovu cestovat. I u korporátních akcí budeme narážet na individuální restrikce jednotlivých firem pro organizování akcí.  Oficiální sentiment dle mezinárodních průzkumů je, že více něž 80 procent zadavatelů kongresů a konferencí věří v návrat na předkrizová čísla přibližně do 3 až 4 let.

Nebude příští rok přetlak v termínech? Hodně akcí se přesunulo…

Jiří Kuliš: V případě veletrhů došlo hlavně k narušení zaběhnutého kalendáře hlavních světových či evropských veletrhů, podle kterého se řeší termíny regionálních akcí. Nastal termínový chaos. Bude trvat delší dobu, než se všichni domluvíme a termíny se uzpůsobí tak, aby nekolidovaly a vyhovovaly vystavovatelům. Při současném omezení cestování situace nahrává spíše regionálním, nadregionálním veletrhům než veletrhům světovým.

Simona Kožuchová: Ano, většina akcí se nám přesunula na druhou půlku roku 2021 a další roky. Určitý přetlak v termínech tady je, ale zatím se nám po dohodě s klienty daří vhodné termíny nalézt.  Samozřejmě, že budeme moc rádi, když se nám kalendář zaplní úplně a my budeme alespoň částečně moci dohnat ztráty z letošního roku.

Změní či upraví se nějak velikost veletrhů a kongresů a jejich průběh?

Jiří Kuliš: Dokud se svět nedostane do doby postkovidové, rozumný veletrh nelze konat. Různá omezení jako například počet osob v hale, zákaz konzumace občerstvení na expozicích, zákaz podávání rukou, shlukování osob, roušky, plexiskla u informačních pultů či v jednacích místnostech, vytváření sektorů, které se nesmějí promíchávat, to prostě nikdo nechce a jde to proti podstatě veletrhu. Symbolem veletrhu je podání rukou. Veletrh v rouškách a bez podání rukou je těžko představitelný. Pokud to hygienická situace nedovolí, všechno ostatní bude náhražka, kterou nebudou zákazníci akceptovat. Máme sice soubor opatření pro konání veletrhů dle „best practices“ v evropských zemích a zejména zemích střední Evropy (Polsko, Rakousko, Maďarsko, Německo), ale cítím, že to nikdo nechce. Pokud taková opatření budou nutná, bude každý veletrh velmi negativně ovlivněn.

Simona Kožuchová: Určitě můžeme očekávat změnu formátu konferencí. Ještě nějakou dobu budou hrát prim virtuální akce a do budoucna toto místo určitě převezmou hybridní akce. Ty totiž umožnují účast na akcích ještě většímu počtu účastníků než dosud a zároveň umožňují uchovávat plný obsah konference dostupný i po akci. Na druhou stranu potkávání se tváří v tvář je nenahraditelné. Je zatím velká neznámá, jaký bude poměr účastníků na onlinu a na místě v konferenčním zařízení. Dle toho se bude muset být přizpůsobena i ideální délka a průběh samotné akce.

Jaké hlavní trendy budou v roce 2012 dominantní?

Jiří Kuliš: Nejdůležitější je návrat do normálního života bez roušek. Druhým předpokladem je obnovení ekonomické prosperity. Zatím vlády utrácejí enormní sumy na oživení a záchranu ekonomiky, bez čehož by bylo hospodářství celosvětově včetně nás minimálně v recesi. Třetím faktorem bude obnovení jistoty a předvídatelnosti podnikání.  Pokud nevidím alespoň půl roku, lépe rok dopředu, podniká se špatně. To platí i pro přípravu veletrhů a kongresů. 

Simona Kožuchová: Určitě se budou dál rozvíjet nové technologie a prim budou ještě v první polovině roku hrát virtuální akce, které se postupně promění v akce hybridní. A to ať už v nejjednodušší podobě, kdy bude offline konference streamována do online prostředí, tak i v podobě vytvoření regionálních hubů, které se vzájemně v rámci jedné konference propojí. V roce 2021 tak očekáváme spíš menší účast v rámci lokálních a regionálních hubů, které budou dostupné pro účastníky z nejbližších zemí. Zároveň budou vyžadována striktní hygienicko-bezpečnostní pravidla včetně dezinfekcí, dodržování větší vzdálenosti a bezkontaktních řešení např. registrace apod.

Jaké novinky pro příští rok chystáte?

Jiří Kuliš: S novinkami v oblasti digitalizace, technických možností skladebných systémů pro výstavbu expozic držíme se světem dlouhodobě krok. Ale každá novinka něco stojí. A nyní bohužel nebudeme schopni investovat po dobu několika roků. Kdyby vše šlo normálně, už bychom stavěli nový výstavní pavilon s dokončením na jaře 2021 pro veletrh Techagro. Nyní máme drahý projekt v šuplíku a nevím, zda se někdy zrealizuje. Možná za deset let. Koronakrize vše zastavila.

Simona Kožuchová: Příští rok slavíme 40 let od otevření Kongresového centra Praha, takže momentálně chystáme velkolepou oslavu, kterou bychom chtěli oficiálně spustit naše projekty KCP Art a Art District Vyšehrad, které májí za cíl navrátit KCP slávu „Paláce kultury“ a přinést život na naši severní terasu s výhledem na celou Prahu. Veřejnost se tak může těšit na kvalitní kulturní produkci živého umění ve spojení s profesionálním designem.  Budeme určitě dále rozvíjet naše PCC Live TV studio a další technologické služby, které budou mít velice široké využití právě při hybridní i online akcích.

Zavřít reklamu

Pandemický rok 2020: nevídaná reklamní improvizace

Starší článek

Kajnar změnil tvář českého triatlonu. Ten následuje lyžaře a basketbalisty

Novější článek

Podobné zprávy

Newsletter
Foto: Tourism New Zealand

Zéland láká turisty na úchvatné vizuály

Výjimečné zážitky slibuje po dvou letech první globální kampaň Tourism New Zealand. Dvacítku videí připravily agentury DDB, Run, TBWA a The Hatchery.
18. 8. 202217. 8. 2022
Newsletter

Videoformáty a RTB

Jaké jsou výhody využití videa při „real-time biddingu“ a následného oslovení uživatelů.
15. 8. 202212. 8. 2022
Newsletter

Nejčastěji nápady přicházejí v autě a ve sprše

Nové album bude mít za roh mířící myšlenku, chci se jím trochu jinak odprezentovat říká písničkář Michal Horák v podcastu ADC Kitchen.
25. 7. 202222. 7. 2022
Newsletter

MÍSTO PRODEJE: Léto, pivo… Hodně piva!

Jak v prodejnách uspět v tak těžké kategorii, jakou je pivo? Zahraniční realizace nabízejí řešení.
25. 7. 202222. 7. 2022
Reklama
Commlab banner 300x250
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Michal Baranec je v Mind2Flo šéfem pro zákaznickou zkušenost
Petra Jankovičová nastoupila do Madmonq

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.