Veřejnoprávní média během krize posílila pozici, Češi nejvíce důvěřují rádiu

13. 8. 2020 01:08

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Nejdůvěryhodnějším typem média je podle Čechů rádio, kterému věří 73 % lidí. Mezi nimi si pozici lídra dlouhodobě drží Český rozhlas (62 %). Ze všech televizí pak lidé nejvíce věří České televizi (78 %). Vyplývá to z průzkumu AMI Digital Index, který provedla společnost AMI Digital ve spolupráci s agenturou STEM/MARK.

Rádiu věří skoro tři čtvrtiny Čechů (73 %): jeho čistá důvěra po odečtení záporných hodnot činí 46 %. Podle AMI Digital Indexu se jedná o konstantní stav posledních několika let. „Prvenství rozhlasu pramení podle mě z faktu, že lidé jsou už přesycení informacemi. Rádia tak berou spíše jako zdroj zábavy a odpočinku, omezené množství zpráv zde potom vnímají jako výběr toho nejdůležitějšího,“ vysvětluje Jan Kučmáš, Parner AMI Communications. Na druhém místě jsou televize s čistou důvěrou 28 %. Ze všeho nejméně lidé věří sociálním sítím, jejichž čistá důvěra se jako jediná pohybuje v záporné hodnotě (-25 %). A to navzdory tomu, že pro tři čtvrtiny uživatelů (76 %) internetu jsou sítě důležité jakožto zdroj informací.

Veřejnoprávní média vévodí

Konkrétními vítězi napříč médii jsou ta veřejnoprávní. Z televizí lidé nejvíce věří České televizi (78 %), jejíž čistá důvěra dosahuje nejvyšších hodnot ze všech tuzemských médií (62 %). Jejím typickým divákem je podle AMI Digital Indexu žena ve středních letech s vyšším vzděláním. Mezi rádii si dlouhodobě udržuje pozici lídra Český rozhlas, kterému věří 62 % lidí. Typického posluchače ČRo představuje index jako muže vyššího věku a vyšším vzděláním. Ze zpravodajských serverů v posledních letech dominuje web SeznamZpravy.cz, kterému meziročně věří stále více čtenářů (letos 69 %). Jedná se především o mladé lidi do 30 let. Mezi tištěnými médii si letos získaly největší důvěru Hospodářské noviny (42 % populace). Sesadily tak MF DNES, které důvěryhodnost meziročně poklesla.

O epidemi koronaviru nejlépe informovala Česká televize

Průzkum letos zkoumal také to, jak Češi hodnotí práci médií během epidemie. I zde se nejvíce dařilo České televizi, která podle 44 % lidí informovala o situaci kolem koronaviru ze všech nejlépe. „V této otázce měli lidé spontánně jmenovat média, která podle nich nejlépe mapovala danou situaci. Vedle České televize lidé pozitivně hodnotili zpravodajství SeznamZpravy.cz (9 %). Výsledky nám zároveň ukazují, že nejvíce lidé čerpali informace z televize,“ říká Kučmáš.

Lidé začínají řešit vlastnictví médií

Přestože mají Češi dlouhodobě nízké povědomí o vlastnictví nejvýznamnějších tuzemských médií, Index zaznamenává v posledních letech nárůst lidí, pro které je důležité vědět, kdo stojí za jejich oblíbenými médii.  Za poslední dva roky vzrostl počet těchto lidí skoro o třetinu, a to na 34 %. Jedná se především o muže s vysokoškolským vzděláním, kteří pocházejí z větších měst.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.