Stav malých podniků ve střední Evropě je povzbudivý

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Události posledních měsíců staví malé podniky do velice nepříjemné pozice. Vzniklá ekonomická krize zasáhla tyto firmy mimořádně tvrdě. Ve Facebooku vnímáme malé podniky jako obzvlášť důležité a víme, že jsou páteří především lokálních ekonomik. V Česku u mnoha malých podniků vidíme, že se online prostředí nebojí, a že jej naopak v době krize dokázaly využít.

Ve Zprávě o stavu malých podniků ve světě, na které jsme spolupracovali se Světovou bankou a Organizací pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), prezentujeme data, která ukazují, jak se firmy využívající Facebook, vypořádávají s krizí. Z pohledu na vybrané země střední Evropy vidíme, že české malé podniky jsou optimisticky naladěné a i přes mnohé překážky nacházejí způsoby ekonomického “přežití”.

Ze získaných globálních dat vyplývá, že více než čtvrtina podniků byla v období od ledna do května roku 2020 uzavřena. V některých zemích toto číslo dokonce přesáhlo padesát procent. Předzvěstí krize na trhu práce může být fakt, že třetina z podniků musela snížit své zaměstnanecké stavy.

Téměř dvě třetiny z podniků, které byly v době tvorby průzkumu stále v provozu otevřeně přiznaly, že jejich tržby v období pandemie klesly. V České republice tržby klesly o 62 procent u malých podniků, v Německu o 65 procent, v Polsku o 63 procent a v Maďarsku o 53 procent. Pro srovnání v Itálii až 76 procent malých podniků zaznamenalo pokles tržeb.

Nejobtížnější byla situace firem z oblasti cestovního ruchu a pohostinství, celosvětově přibližně polovina jich totiž v době průzkumu musela ukončit svou činnost (mimo jiné i z důvodu omezení spojených s virem).

Průzkum také odhalil, že období koronavirové krize se pro řadu firem neslo v duchu úplného přesunu činnosti do online prostředí. V České republice 47 procent podniků uvedlo, že čtvrtina a více jejich prodejů byla přes internet. České podniky v rámci střední Evropy v oblasti online tržeb jasně vedou. Alespoň čtvrtinu tržeb přes online získalo například v Německu jen 31 procent malých podniků, v Maďarsku 39 procent. I přesto, že současná krize vzbuzuje u malých podnikatelů a podnikatelek nejisté pocity, 71 procent českých podniků vnímá budoucnost optimisticky. V okolních zemí je to znatelně méně-v Německu jde o 58 procent firem, v Maďarsku a v Polsku lehce nad 60 procent. V Itálii vidí jen 41 procent malých podniků podnikatelské vyhlídky optimisticky.

Čtěte také:
Video: Microsoft spustil kampaň pro hru Halo Infinite, uklidňuje, že grafika se zlepší

Cesta k zotavení je stále nejistá a mnoho z podniků je přímo závislých na podpoře vlád nebo jiných institucí. Doufáme, že svítá na lepší časy a jak malé a střední podniky, tak i státní instituce vytěží z této nepříznivé situace maximum-i kdyby jen tím, že své podnikání přivedou do světa online.

Některé z vlád zasažených zemí byly schopny poskytnout alespoň malou finanční náplast, která firmám pomáhá vyrovnat se s dopady covid-19 – v době průzkumu téměř čtvrtina malých a středních podniků dostala finanční prostředky jako podporu v reakci na pandemii, většinu z nich ve formě státních dotací a půjček. Žádnou pomoc pak nebyla poskytnuta 27 procentům malých firem.

Platformu Facebook a další sesterské aplikace, jakými jsou Instagram nebo WhatsApp využívá měsíčně celosvětově více než 160 milionů podniků s cílem oslovit nové zákazníky, propagovat svůj produkt a podpořit jeho prodej. Proto jsme před nedávnem vytvořili Business Resource Hub, ve kterém se mohou podnikatelé proškolit a získávat užitečné rady a informace.

Další zajímavé čtení