Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: CzechTourism
Názory

Pojeďme tam, kde to známe z plátna

Jan Herget, CzechTourism1. 8. 20221. 8. 2022

Film a televize nás přenášejí do příběhů, které jsme nezažili, a do míst, která jsme nenavštívili. Lákají na výlety do filmových lokací. CzechTourism či jeho turistický portál Kudy z nudy proto bývají partnery různých audiovizuálních projektů.

V Česku se toho natáčí docela hodně. Zahraničním produkcím se tuzemští herci a lokace vyplácejí a nadšení místních fanoušků nebývá pro herce ohrožující posedlostí jako v jiných koutech světa. I když kvůli pandemii covidu-19 objem peněz, které filmaři v Česku utratili, klesl zhruba o pětinu, jen letos v prvním pololetí se v ČR natáčelo jako o život. Třeba druhá řada rozsáhlého seriálu Nadace, film Vyproštění s Chrisem Hemsworthem, adaptace slavného románu E. M. Remarqua Na západní frontě klid nebo tradiční produktové spoty americké společnosti Apple. Díky tomu lidé z celého světa uvidí na obrazovkách třeba Kaizlovy sady v pražském Karlíně, Roudnici nad Labem, Ralsko, Točník, zámky Ploskovice a Libochovice, okolí Národní technické knihovny v Praze Dejvicích a podobně.

Má to několik výhod. Nejen, že se „filmový“ turista do země, kterou zná z plátna, může rozjet, pobýt v ní, přespat, najíst se a detailně ji prozkoumat. Zvyšuje se i hodnota majetku v oblasti, kde se natáčí, vznikají nové obchodní příležitosti jako třeba organizované prohlídky, festivaly a další akce. Snímek rovněž může pomoci životnímu prostředí, vyvolat v lidech potřebu, aby se místo zachovalo ve stejném stavu, v jakém ho znají ze stříbrného plátna.

Zůstaneme­-li však u „filmových“ turistů, bývají dvojího druhu. Ten běžnější se díky filmu nadchne pro určitou zemi, oblast či město a chce je „ochutnat“ na vlastní kůži. Je pak na dané lokalitě, zda je na turisty připravena či se na cestovatele nachystá, zda má vybudovanou dostatečnou infrastrukturu, fungující služby, a i při zvýšeném cestovním ruchu umí zajistit soukromí místních a snižovat uhlíkovou stopu, kterou větší mobilita přináší.

Za Filmového turistu s velkým F se dá označit ten druhý typ člověka. Fanouška audiovizuálního díla, který chce vidět přímo místo natáčení jeho „srdcovky“. Takzvaný film­‑induced tourism se objevuje i v ČR, typičtější pro něj však stále ještě jsou země spojené s různými fantasy ságami, třeba Nový Zéland.
Česká centrála cestovního ruchu — CzechTourism si je potenciálu médií vědoma. Proto třeba spolupracovala při natáčení nejsledovanějšího nizozemského TV pořadu „Wie is de Mol?“. Desetidílná soutěž zajistila ČR mimořádnou vizibilitu v Nizozemsku nejen prostřednictvím televizí a online streamování, ale též díky propagaci napříč většinou nizozemských médií. I díky tomu se nizozemští turisté v roce 2021 umístili na čtvrtém místě v žebříčku zahraničních návštěvníků v ČR. Sledovanost každého dílu byla čtyři miliony diváků, hodnota AVE mediálních výstupů zahraničního zastoupení CzechTourism pro Benelux 90 milionů korun. A hodnota celkového mediálního zásahu (talkshow, influenceři, fanouškovské skupiny na sociálních sítích a podobně)? Desítky miliónů eur!

Filmaře ze světa lákáme mimo jiné na výhodné pobídky a milé zacházení. Nicméně třeba Praha oznámila, že zdraží cenu za pronájem veřejných prostranství. Na dvojnásobek se tak má zvednout například na Staroměstském náměstí nebo Karlově mostě, kde už teď filmaři platí paušál 250 tisíc korun za den. Vše je samozřejmě otázkou nabídky a poptávky, ekonomického přínosu, všemi směry skloňované udržitelnosti a také obyčejného selského rozumu. Tak bychom se na to měli dívat, hledat správnou míru a kompromis. S cílem, aby v České republice i nadále platilo: „A přece se točí!“ Pak totiž také bude ještě víc platit: „A přece se o ní — malé, ale krásné zemi v srdci Evropy — ví.“ 

Zavřít reklamu

Google opět posunul konec cookies až na rok 2024

Starší článek

Petr Šabata odchází z Českého rozhlasu do Práva

Novější článek

Podobné zprávy

Média

Návrat legend i novinky chystá Nova na podzim. Bude pět hraných seriálů i nový Masterchef

Nova odvysílá závěrečnou řadu populární Policie Modrava, druhou řadu loňského hitu Pan profesor s Vojtěchem Dykem, další sérii reality show MasterChef či…
11. 8. 202211. 8. 2022
Média

Media projekt ukazuje stabilní čtenost tisku

Tiskové tituly i přes rostoucí inflaci oslovují většinu populace. Čte je osm z deseti obyvatel ČR, ukazují data Media projektu za 3. čtvrtletí 2021 až 2.
11. 8. 202211. 8. 2022
Marketing

Mohou značky růst i v dobách inflace?

Česká republika zažívá nejvyšší inflaci od roku 1993. Lidé mají hlouběji do kapsy a značky jsou už poněkolikáté za posledních dvacet let v extrémně těžké…
11. 8. 202211. 8. 2022
Kampaně

Už vás válka unavuje? Co kdyby to vzdaly ikony svobody a harmonie

Projekt ukrajinské Leo Burnett ze sítě Publicis Groupe působivě reaguje na „únavový syndrom“ ze zpráv o pokračující ruské invazi v zemi.
11. 8. 202211. 8. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Novým CEO MultiSport Benefit je Miroslav Rech
Romana Jourdren vede obchod společnosti Orkla Foods

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.