

Krásný: Co se děje v GfK?
V posledních dnech se mě hodně obchodních partnerů, novináře nevyjímaje, ustaraně ptá, co že se to děje v pražském GfK. Je to už skoro pět let, co jsem „mimo“ (mezinárodní management této renomované firmy i celé výzkumnické branže) a bavím se tvorbou konferencí v Blue Events. Jsem ale samozřejmě pořád v kontaktu s řadou přátel, bývalých „oranžových“ kolegů z celého světa, takže mohu dát alespoň základní odpověď.
Neděje se nic strašného a neočekávaného. Odvětví výzkumu trhu všude ve světě prochází velkou transformací a hledá způsoby, jak se vyrovnat s novou konkurencí technologických firem a s výzvami, které přináší digitalizace. Obdobně jako velcí konkurenti (zejména Nielsen a Kantar) i GfK celosvětově restrukturuje své portfolio služeb a řešení pro klienty. Vznikají nové „digitální produkty“ a dochází k omezení tradičních výzkumných postupů, obecně známých pod pojmy „ad-hoc“ či „custom research“. Před několika měsíci GfK celosvětově (i v ČR) prodalo část aktivit v této kategorii konkurenční skupině Ipsos a nyní v redukci pokračuje.
Předpokládám, že k tomu centrála GfK brzy vydá nějaké detailnější prohlášení. Základní fakta už ale minulý týden sdělil regionální šéf GfK Michael Wotava z Vídně. Ten potvrdil, že dojde k „utlumení služeb vybraných customizovaných ad-hoc výzkumů (s výjimkou rychloobrátkového trhu). Na českém trhu se naopak GfK zaměří především na point of sales data tracking, geomarketing, spotřebitelský panel a ad hoc projekty pro klienty v FMCG segmentu. Všechny běžící ad-hoc projekty budou zrealizovány dle plánu a v souladu s dohodnutým zadáním. GfK plně dostojí všem svým smluvním závazkům.“
Z mého pohledu je třeba dodat, že stávající změny v GfK nijak nesouvisí s výsledky této firmy v ČR. Ta má naopak v posledních letech pod vedením Tomáše Drtiny velmi dobré finanční výsledky (detaily viz oborová statistika asociace SIMAR i údaje v obchodním rejstříku).
A co to vše znamená pro branži výzkumu trhu v ČR? Krátkodobě nejspíše to, že se na vysoce konkurenčním trhu vytvoří trochu větší prostor pro nezávislé lokální agentury. Dlouhodobě si od změn v GfK slibuji, že i na náš trh dorazí nová generace sofistikovaných digitálních nástrojů. Obecnější poučení i pro lidi mimo výzkumnickou branži je taky dost jasné: čekají nás změny, které se nevyhnou ani velkým mezinárodním firmám, ty s téměř 30letou tradicí na českém trhu nevyjímaje.
Tomáš Krásný, Managing Partner Blue Events (do r. 2015 Regional Lead GfK Central and Eastern Europe, Middle East and Africa)
Podobné zprávy


KOMENTÁŘ: Nekonečné loučení s cookies


Pojeďme tam, kde to známe z plátna


Přijde krize? Nechte běžet reklamu!

