Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Názory

Klíčovou roli v influencer marketingu sehraje v roce 2020 etika

Ivo Veselý, Peppermint16. 12. 201917. 12. 2019

Influencer marketing již delší dobu rezonuje nejen marketingovou komunitou. Postupně narůstá jeho obliba a stává se běžnou součástí marketingového mixu. Firmy se díky spolupráci s influencery lépe dostanou ke své cílové skupině. Influenceři jsou pro své fanoušky totiž mnohdy autoritou a také s nimi mají bližší vztah. Avšak tato forma spolupráce s sebou přináší řadu otázek týkajících se etiky a označování reklamy.

Čím dál víc se ozývají hlasy z řad influencerů, zadavatelů i agentur s požadavkem na větší úpravu segmentu influencer marketingu. Na rozdíl od jiných metod a mediatypů chybí jasná pravidla a spotřebitel často neví, jestli se dívá na reklamu, nebo je influencer skutečně nadšený bělícími účinky své zubní pasty. Větší regulace influencer marketingu se ze strany české legislativy však zatím nekoná.

Příklad, jak by reklama na sociálních sítích neměla vypadat. Řádně neoznačená spolupráce a zároveň příspěvek tvrdící, že alkohol v nápoji má léčebné vlastnosti nebo povzbuzující účinek, což reklama tvrdit nesmí dle novely zákona o regulaci reklamy:

Řádné označení spolupráce je potřeba

Od začátku roku 2020 budeme v Peppermint plošně spolupracovat pouze s influencery, kteří řádně označují spolupráce pomocí funkce Placeného partnerství nebo její obdoby. Naším cílem je tímto rozšířit tento způsob označení spolupráce mezi další influencery, značky a agentury. Klíčová je pro nás zejména tématika označování reklamy na sociálních sítích. Jsme přesvědčeni, že je nejen etičtější, ale i efektivnější pro klienty.

Právě to, zda označená reklama neztrácí na důvěryhodnosti, bývá častým argumentem poloprofesionálních expertů. Skutečnost je však taková, že platformy jako Facebook, Instagram a YouTube, tedy dominantní hráči, označování reklamy podporují a poskytují funkce pro řádné označení spoluprací, ze kterých navíc plynou určité benefity.

Příklad řádně označené reklamy i s funkcí placeného partnerství:

Podpora zadavatelů a značek je klíčová

Používání této funkce ulehčuje práci všem stranám, a to jak influencerům, tak značkám i agenturám. Influenceři jasně a řádně označí placené partnerství pro své fanoušky na Instagramu, značky a agentury tím získají přístup k datům o daném postu nebo případně mohou daný příspěvek podpořit placenou reklamou. Obdobné funkce nabízí také například YouTube nebo Facebook. Klíčové však je získat podporu ze strany klientů. Pozitivní je, že sami klienti toto téma vnímají jako důležité.

„Etičnost a autenticita v reklamním prostoru je pro nás velmi důležitá. Zprůhlednění a formalizace prostředí influencer marketingu je určitě na místě. V minulém roce jsme zaregistrovali na trhu několik negativních příkladů, které nutnost řešení tohoto tématu jasně ukázaly. Proto jsme rádi za tuto iniciativu a rádi jsme se k ní připojili,” říká Filip Keresteš, Odborný koordinátor digitální komunikace Škoda Auto.

Jakub Barvínek, Junior Brand Manager z Mondelez k tomu dodává: „Naše společnost dlouhodobě prosazuje i podporuje jednoznačné označování reklamy u influencerů. Na podzim jsme například pozvali vybrané influencery do Alp, kde jsme jim ukazovali farmy, na kterých se získává mléko pro čokoládu Milka. Zároveň jsme s nimi také navštívili továrnu v rakouském Bludenz, kde se čokolády Milka vyrábějí. Influencerům jsme poskytli zcela jistě zajímavý obsah, zároveň pro nás ale bylo klíčové, aby každý jasně a na první pohled viděl, že příspěvky, které publikují, vznikly na základě našeho podnětu. Tak je to podle nás správné a v souladu s etikou.“ 

Odpovědnost nesou všechny strany

Nejen mezi marketéry je rozšířeno, že odpovědnost nese jen influencer nebo popřípadě jen agentura. Odpovědnost však nesou všechny zapojené strany. Například v Německu řešil soud kauzy nedostatečně označené spolupráce a pokutu nakonec dostala jak agentura, tak influencerka.

Mnoho inzerentů odrazuje od řádného označování jeho zdánlivá náročnost. Funkce placené partnerství je přitom na Instagramu dostupná už od roku 2017 pro všechny online tvůrce a není nijak složité ji nastavit. Abychom v Peppermint influencerům práci ještě více ulehčili, máme pro ně k dispozici návod, jak si aktivovat funkci placeného partnerství. Tento manuál budeme dále šířit mezi komunitu online tvůrců a influencerů. V případě potřeby máme navíc ve Facebooku vyhrazeného vlastního accounta, který dokáže s touto záležitostí pomoci.

Vedle toho se snažíme prostředí kultivovat i na širší platformě. Zasedli jsme ke stolu společně se zástupci zadavatelů, marketingových agentur a zástupci Rady pro reklamu a influencery. Společně dáváme dohromady etický kodex influencer marketingu a konkrétnější pravidla pro jednotnější označování reklamy, které chceme následně dostat mezi širší odbornou veřejnost.

Ivo Veselý je Influencer specialistou kreativní agentury Peppermint. Agentura Peppermint je na trhu od roku 2016 a v současné době realizuje influencer marketing kampaně pro klienty jako jsou Škoda Auto, Milka nebo Mattoni.

Mohlo by vás zajímat
Trendy a data na sociálních sítích podle Socialbakers

Zavřít reklamu

Skupina ČSOB pokračuje v mediální strategii s Publicis Groupe

Starší článek

David Soukup z ANO byl zvolen novým předsedou Rady ČTK

Novější článek

Podobné zprávy

Názory

Pride není zdaleka jen o průvodu Prahou

Letos proběhl již 12. ročník multižánrového lidskoprávního festivalu Prague Pride. Jedná se o týdenní festival s tradicí odkazující se až na nepokoje ve…
15. 8. 202215. 8. 2022
Názory

KOMENTÁŘ: Nekonečné loučení s cookies

Google opět odložil konec cookies třetích stran o další rok. Je to pro trh pozitivní zpráva? Jaký signál nám tím Google vlastně vysílá? A jak můžeme čas…
11. 8. 202211. 8. 2022
Názory

Pojeďme tam, kde to známe z plátna

Film a televize nás přenášejí do příběhů, které jsme nezažili, a do míst, která jsme nenavštívili. Lákají na výlety do filmových lokací. CzechTourism či…
1. 8. 20221. 8. 2022
Názory

Přijde krize? Nechte běžet reklamu!

Chcete mít větší tržní podíl? Obrňte se trpělivostí a vůbec nic nedělejte se svým marketingovým rozpočtem. Během recese totiž stačí vydržet a vaše značka…
21. 7. 202221. 7. 2022
Reklama
Commlab banner 300x250
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Michal Baranec je v Mind2Flo šéfem pro zákaznickou zkušenost
Petra Jankovičová nastoupila do Madmonq

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.